Kan vi bruge bydeform i vores opslag?

Hej Brian

På et tidspunkt hørte jeg nogen tale om et Call to Action i Facebook-opslag. Jeg googlede og fandt frem til, at udtrykket betyder noget i retning af, at en afsender opfordrer en modtager til at udføre en bestemt handling. Kan du forklare udtrykket nærmere og sætte det ind i en Facebook-kontekst? Og giver det mening at bruge et Call to Action i opslag på Kirkens Facebookside?

Hilsen en mediemedarbejder.


Mange tak for spørgsmålet.

Du rammer plet med, at et Call to Action i et opslag opfordrer modtageren til at handle på en bestemt måde. Ja, i vores kirkeopslag på Facebook kan vi med fordel bruge et Call to Action (Forkortet CTA).

Brug udsagnsord i bydeform

Et eksempel kunne være, hvor vi inviterer til et foredrag i kirken. I opslaget oplyser vi om foredragsholderen og emnets overskrift. Desuden tidspunkt og adresse for arrangementet.
I første linje i opslaget kan vi skrive: Kom og lyt til psykolog Peter Pihl. Her starter vi med en opfordring, et CTA, om at dukke op til foredraget. Længere nede i opslaget: Læs mere på linket. Igen et CTA. Og vi fortsætter: Køb din billet her. Og slutter med endnu et CTA: Vær med og bliv inspireret.

Tamme invitationer

Mange af vores opslag i kirken med invitationer til events eller gudstjenester har ikke et CTA. De kan slutte med et: Enhver er hjertelig velkommen. Modtageren står her med en invitation og et velkommen i hånden. Naturligvis et oprigtigt velkommen fra afsenderen. Men også et ensomt velkommen. For modtageren står alene og skal trække sig selv i gang. Inden da har modtageren måske slæbt sig igennem sætninger med passive og distancerende udsagnsord. Fx i linket kan der læses mere om arrangementet. Og billetter købes her.

Med passivitet i både invitation og sprog får vi et tamt og tandløst opslag.

Med et Call to Action i vores opslag på Facebook kan vi fx opfordre modtagerne til at komme og spille med i kirkens netværkscafé. Foto: Foreningen Herning Care

Hjælp modtageren på vej

Med CTA-opfordringer stiller vi os derimod overfor modtageren og taler direkte til ham. Vi opmuntrer ham til at gøre et eller andet. Og vi peger på en lille sti, han kan træde ud på og bevæge sig ad. Det bliver hermed nemmere for modtageren at gøre det, afsenderen gerne vil have ham til. Fx at dykke ned i en tekst om arrangementet, købe en billet og siden møde op til eventen.

Få flere til at komme

Et CTA vil have en dynamisk nerve i sig. Netop fordi det appellerer til modtageren om at være aktiv. Når vi inviterer til et aftenarrangement eller en gudstjeneste, ønsker vi naturligvis at se en god flok. Jeg er overbevist om, at en CTA-opfordring i opslaget vil få flere til at dukke op målt i forhold til en hjertelig velkommen invitation. Mit eget Call To Action skal være: Brug aktive udtryk som kom, læs, køb og vær med i de næste invitationer på din kirkes Facebook-side.

For her nøjes vi ikke bare med at informere og invitere. Vi animerer også modtageren til at udføre en bestemt handling.