IPSICC

Ærkebiskop: Kristi lære kan sikre fred og frihed i Indien

Ærkebiskop Joseph D’Souza er en internationalt anerkendt menneskerettighedsaktivist og grundlægger af ​​NGO’en Dignity Freedom Network.

Washington D.C. var i sidste uge vært for det årlige topmøde om religionsfrihed, International Religious Freedom Summit. Problematikken er endnu mere presserende i år end tidligere, for overalt i verden, fra Nigeria til Nordkorea til Afghanistan til Burma, er der forfølgelse og uroligheder, skriver ærkebiskop Joseph D’Souza i The Christian Post.

Ud over at være anglikansk ærkebiskop i Indien er Joseph D’Souza borgerretsforkæmper og grundlægger af ​​Dignity Freedom Network, en organisation, der leverer humanitær hjælp til de marginaliserede og udstødte i Sydasien. Han skriver i artiklen om de seneste 18 måneders kaos og konflikter i den indiske stat Manipur.

600.000 kristne måtte ty til selvforsvar

Joseph D’Souza skriver, at omkring 600.000 Kuki-kristne i Manipur er blevet tvunget til at forsvare sig selv mod angreb, der alene skyldes deres etniske og kristne identitet. Samtidig har radikaliserede personer fra Meitei-gruppen beslaglagt våben fra statsstyrkerne og angrebet både Kuki-befolkningen og statsstyrkerne. Denne voldscyklus skyldes den radikale ekstremistiske hinduisme, som går ud over delstaten Manipur og dennes Meitei’er, der længe har kæmpet for deres egen stammes identitet og landområde. Situationen kompliceres også af, at omkring 10 % af befolkningen er kristne, forklarer biskoppen.

Ekstremismen truer Indiens enhed

”Indere, og resten af ​​verden for den sags skyld, må forstå, at det er den hinduistiske kultur og ikke den ekstremistiske hinduisme, der har holdt Indien sammen i årtusinder. Den radikaliserede hinduistiske dagsorden har med succes polariseret Indien i henhold til etniske identiteter, religiøse identiteter og kaster,” skriver ærkebiskoppen. Han peger på, at mange indiske forretningsfolk allerede har parkeret en stor del af deres økonomiske ressourcer i udlandet, og at mange rige er flyttet til udlandet med deres millioner af dollars. Samtidig præger medierne, der ejes af de rige og magtfulde, befolkningen med både kulturelt og religiøst had.

Kirken kan demonstrere autentisk fred

– Det er klart, at noget skal ændres, og jeg mener, at kirken har en væsentlig rolle at spille, selv om den er udsat for forfølgelse og propaganda. For kirken har magten til – gennem Jesu kærlighed – at demonstrere autentisk fred og harmoni i Manipur, påpeger ærkebiskoppen. Han forklarer:

”For det første vil Kristi kærlighed ikke tillade os at behandle vores næste – uanset deres religion eller etniske identitet – som vores fjender. Kristus-tilhængere kan ikke synke ned i nogen form for kristen nationalisme, hvis vi virkelig er seriøse med at følge Jesus. Dernæst indebærer Kristi kærlighed, at man anerkender den grundlæggende ret til menneskelig frihed. Kristi kærlighed tillader ikke den vold og ødelæggelse, der har efterladt mange af kirkerne i Manipurs hjerteland i ruiner. Staten har ikke beskyttet rettighederne for hverken Kuki- eller Meiteikristne.”

Forfølgelse kan lede mennesker til Jesus

Radikaliserede hinduistiske styrker i staterne Uttar Pradesh, Madhya Pradesh og Chattisgarh har forbudt kristne at bede og tilbede Gud i deres eget hjem sammen med andre kristne. Men man bør se på, hvad der skete i kirkens første århundreder, i radikaliserede muslimske nationer eller i det tidligere Sovjetunionen og nu i Kina.

– En sådan forfølgelse vil kun føre til, at flere mennesker bliver tiltrukket af Jesus Kristus, når de ser, at kristne fortsætter med at følge Jesus på trods af de uretfærdige konsekvenser.
Kristi kærlighed giver også mulighed for religiøs pluralisme, så folk får mulighed for at træffe deres egne frie valg med hensyn til deres personlige tro. Manipur er ikke blevet behandlet retfærdigt, men det bør aldrig være en undskyldning – hverken for dem eller kristne andre steder i verden – for at gengælde ondt med ondt, fastslår Joseph D’Souza.