IPSICC

Bibelsalg i UK steget med 87 % i takt med at unge finder troen

Lydafspiller

Bibelsalget i Storbritannien steg med 87 procent fra £2,69 millioner i 2019 til £5,02 millioner i 2024, viser nye data fra SPCK Group og Nielsen Book Data. Ifølge Christian Today hænger udviklingen sammen med, at unge voksne i disse år genopdager troen.

Både forlag og samfundsforskere tilskriver denne vækst ”Generation Z’s” (unge født i perioden 1995-2012) fornyede interesse for spiritualitet. Der er tale om et bemærkelsesværdig kulturskifte, hævdes det.

Sælger færre fagbøger, men flere bøger om tro

Mens det samlede salg af faglitterære bøger faldt med 6 % mellem 2023 og 2024, går det modsat med de religiøse bøger. Den bredere kategori ”Bibler og liturgi” voksede fra £7 millioner i 2019 til £8,1 millioner i 2024, hvilket fortsætter en langsigtet stigning fra £5 millioner i 2008. Udgifterne til religiøse bøger som helhed nåede £25,2 millioner sidste år, hvilket afspejler en stigning på 3 % fra år-til-år.

Undersøgelser tyder på, at de unge er hovedårsagen til denne forandring. En meningsmåling fra januar viste, at 62 % af de 18 til 24-årige beskriver sig selv som ”meget” eller ”temmelig” åndelige sammenlignet med kun 35 % af folk over 65. Derudover identificerer kun 13% af Generation Z sig som ateister. Det er langt færre end de 20% af millennials og 25% af Generation X (født 1965-1979), der kalder sig ateister.

Kulturskifte: færre unge kalder sig ateister

Sam Richardson, administrerende direktør for SPCK, mener, at disse tendenser afspejler et stort kulturskifte. ”Vi er i centrum af et betydeligt kulturskifte, hvad angår spørgsmål om tro og religion,” sagde han. ”Tidligere så det moderne samfund ateismen som den selvfølgelige opfattelse hos ​​de fleste rationelle voksne. Men ateismen ser ikke længere ud til at have samme vægt eller appel. Unge mennesker – især Gen Z – er statistisk langt mindre tilbøjelige til at identificere sig som ateister end deres forældre.”

”…Unge mennesker – især Gen Z – er statistisk langt mindre tilbøjelige
til at identificere sig som ateister end deres forældre.”

Mange tror, ​​at eksterne faktorer har bidraget til denne genopblussen af ​​tro. Richardson pegede på Covid-19-pandemien og den voksende mentale sundhedskrise som nøgle-påvirkninger, der får mange unge mennesker til at søge spiritualitet for at finde vejledning og tryghed.

Særlige bibler til unge

Mark Woods fra The Bible Society fremhævede den øgede efterspørgsel og bemærkede, at salget drives både af personlige indkøb og af kirker og skoler, der giver bibler til unge mennesker. ”Der er en meget klar stigning i efterspørgslen,” sagde han. ”Dette skyldes angiveligt en opfattelse af, at Bibelen har noget vigtigt at sige til unge mennesker, og et ønske om at gøre den tilgængelig for dem.”

Især én udgave, Good News Bible: The Youth Edition, har været populær, og salget er næsten fordoblet siden 2021. Den er designet til at appellere til yngre læsere og indeholder forklarende noter, infografik og plads til personlige refleksioner. The New International Version og Good News Bible sælger nu bedre end King James Bible, hvilket viser en præference for moderne, mere lettilgængelige oversættelser.

På trods af Storbritanniens overordnede tendens til sekularisme tyder stigningen i bibelsalg på, at troen forbliver en stærk kraft, især i den yngre generation. I en tid med usikkerhed bliver mange unge i stigende grad tiltrukket af at læse de kristne skrifter, en praksis, man tidligere troede var på retur.