Lisbeth Mortensen har været rådgiver på Abortlinien halvdelen af sit liv
Abort er et følsomt samtaleemne, men som rådgiver på Abortlinien har Lisbeth Mortensen mange års erfaring med at tage snakken. Udfordringen har taget en snak med hende om, hvordan samtalerne på Abortlinien foregår.

Når 55-årige Lisbeth Mortensen har vagt som frivillig rådgiver på Abortlinien, sørger hun først og fremmest for at skabe et rum af tillid som fundament for den livsvigtige samtale: ”Det vigtigste for mig er at møde kvinden og skabe den her connection (forbindelse, red.) ret hurtigt med kvinden. Det er nok det, jeg har lært igennem alle de år,” siger Lisbeth Mortensen.
Halvdelen af sit liv har hun trofast taget telefonen som frivillig rådgiver på Abortlinien. Siden januar 1998 har hun tre gange om måneden siddet klar ved telefonen fra hjemmet nær Randers.
Hun har i årenes løb lagt ører til mangen en samtale om abort, forældreskab, abortfortrydelse, sorg, frygt, tvivl og informationsudveksling om abortprocedurer.
Hjertesag fra efterskoletiden
Siden efterskoletiden har Lisbeth Mortensen haft abort som sin hjertesag. Forstået på den måde, at hun er imod abort. Da hun havde fået sit andet barn i en alder af 28 år, oplevede hun at have brug for at hjælpe med et eller andet. ”Så jeg ringede til Retten til Liv, og spurgte dem: ”Har I brug for hjælp til noget?” For jeg vil gerne hjælpe med et eller andet, fordi den her sag her er jeg virkelig interesseret i,” fortæller Lisbeth Mortensen.
Fordi hun har en pædagoguddannelse, blev hun tilbudt at være frivillig rådgiver på Abortlinien. Det blev et ja, der har holdt ved lige siden. Hun har planer om at blive ved så længe som muligt.
Det inderste ønske
Ofte sker det, at en kvinde ringer ind og er uventet gravid og bekymret for at blive mor grundet ydre omstændigheder. Det kan være noget med økonomi, at faderen ikke vil have barnet, eller at den gravide mor netop er startet i nyt job eller på ny uddannelse. Der responderer Lisbeth Mortensen ved at sige, at det ikke er på grund af de ydre ting, kvinden skal få abort:
”Det er det ikke, for de ydre ting kan løses, hvis kvinden et eller andet sted inderst inde gerne vil have det barn; men der er nogle ydre ting, der gør, at det virker uoverskueligt,” siger Lisbeth Mortensen. Det at have Lisbeth Mortensen at snakke med giver de gravide mødre en sparringspartner og kan føre til aha-oplevelser og give en anden synsvinkel på deres situation. Få gange har Lisbeth Mortensen også talt med mænd, der var imod en abort og i sorg over, at deres kærester ville have abort.
Ikke at ville barnet
Nogle kvinder ringer ind og lyder på forhånd fast besluttede på at gennemføre en abort. De er interesserede i praktiske informationer om at få en abort. Dem giver Lisbeth Mortensen og informerer om, at der kan komme en svær, følelsesmæssig reaktion efter aborten. Selv kan Lisbeth Mortensen godt rumme rådgivningsjobbet. ”Det kan godt være lidt hårdt, hvis man godt ved, at den her samtale munder ud i, at kvinderne får den her abort, og man kan være så bange for, at hun får den her psykiske reaktion bagefter,” siger Lisbeth Mortensen.
Kvindernes partnere er ofte i en form for choktilstand over beskeden om uplanlagt graviditet, og i en choktilstand er det klogt ikke at træffe store beslutninger, påpeger Lisbeth Mortensen. ”Hvis de siger, at deres mænd eller kærester ikke vil have barnet, så siger jeg til dem: ”Jamen, du skal mærke efter, hvad du vil”,” siger Lisbeth Mortensen.
Sorg efter abort
Nogle kvinder ringer ind efter at have fået abort, fordi de har brug for at tale om den sorg, de oplever over deres beslutning om ikke at beholde barnet, selvom de var afklarede om beslutningen:
”De forstår ikke helt, hvorfor de stadigvæk er kede af det, og at det må da snart gå væk, den her smerte,” siger fortæller Lisbeth Mortensen. Der er også opkald fra kvinder, der har fortrudt deres abort. Det er forskelligt, hvor lang tid efter en abort, kvinder ringer ind med sorg efter deres abort. For nogle er det få måneder, for andre kan det være flere år efter. Men oftest sker det inden for et år efter aborten, hvor de har svært ved at finde glæden.
Nogle kvinder ringer ind efter at have fået abort,
fordi de har brug for at tale om den sorg,
de oplever over deres beslutning om
ikke at beholde barnet, selvom de
var afklarede om beslutningen.
”Så snakker vi med dem om den her sorg, de går igennem, og at det er helt naturligt at have det sådan,” siger Lisbeth Mortensen. Hun oplyser også om, at kvinderne efter en abort har ret til at få en samtale med en læge på en time. Hun kan også foreslå kvinderne at snakke med en præst eller en psykolog. Efter aborten giver flere udtryk for, at de godt kunne have klaret at have fået barnet alligevel.
Tak for snakken!
Lisbeth Mortensen oplever mange samtaler, som er svære at tage, hvor kvinden får luft for sine bekymringer. Til tider forstår Lisbeth Mortensen godt, at kvinden i alt sit problemfyldte kaos ønsker abort. Efter hver samtale beder hun for kvinden.
”Når kvinden så slutter af med at sige: ”Ej, tusind, tusind tak for snakken, og det var så rart at få det her vendt med dig,” jamen, så er det det hele værd,” siger Lisbeth Mortensen. Når kvinder ringer ind tidligt i graviditeten, er der ofte en masse spørgsmål og bekymringer. Der minder Lisbeth dem om, at der er en del måneder til, at barnet vil melde sin ankomst: ”Mange ting kan løses eller kan falde på plads, og du skal virkelig tænke det her igennem, fordi det er en endegyldig beslutning,” siger Lisbeth Mortensen.
Faktaboks: Abortlinien
Abortlinien blev oprettet af Retten til Liv 13. juni 1995 i forbindelse med en ”ja-til-livet”-march i København med 500 deltagere. Abortlinien blev skabt med det formål at støtte kvinder, som står i en vanskelig graviditet, eller som sidder tilbage med tunge følelser efter en abort. I begyndelsen af nullerne fik Abortlinien sin egen hjemmeside, hvorigennem kvinder kunne finde en e-mail-adresse til Abortliniens leder.
Herefter opstod idéen om at oprette en anonym online brevkasse, hvilket skete i 2007. Inden for de seneste par år har det også været muligt at kontakte Abortlinien gennem chat. Abortlinien har tilknyttet 19 frivillige rådgivere og én på brevkassen. Abortlinien modtager mellem 15 og 20 opkald eller chat-henvendelser om måneden, mens brevkassen får et tilsvarende antal henvendelser hver måned .
Abortlinien organiserer et landsdækkende netværk af frivillige med tilknytning til menigheder. Kvinder i krise, der ringer til Abortlinien, kan få tilbudt en lokal kontaktperson fra netværket, som kan snakke med dem og hjælpe til med praktiske ting. Abortliniens telefonnummer er 48 39 48 48 . Den er åben kl. 19–22 undtagen fredag og lørdag.
Kilde: Retten til Liv