IPSICC

Gudstjeneste med AI tekster blev oplevet som ”upersonlig og fjern”

En kirke i Helsinki har forsøgt at bruge kunstig intelligens til en ny type gudstjeneste, men mange syntes, at ”der manglede noget”.

En kirke i Helsinki inviterede til en særlig gudstjeneste, hvor man anvendte kunstig intelligens.

Over 120 mennesker deltog i en eksperimentel gudstjeneste med kunstig intelligens i St. Paul’s Church, der ligger i Vallila-kvarteret i Helsinki. Flere af kirkegængerne kom fra oplandet, og nogle var endda udlændinge, der ikke talte finsk, men alligevel ønskede at være en del af denne nye oplevelse.

Det skriver Christian Today. St. Paul’s Church er i forvejen kendt for at gå nye veje, fx med visninger af fodbold- og ishockeykampe samt afholdelse af danse- og filmfestivaler. Efter at have deltaget i en konference om kunstig intelligens og religion foreslog pastor Petja Kopperoinen at bruge kunstig intelligens til en gudstjeneste. Forslaget fik støtte fra pastor Kari Kanala, præst ved St. Paul’s, og biskop Teemu Laajasalo fra Helsinki.

En avatar af den tidligere præsident Urho Kekkonen (1900-1986) læste en tekst fra Det Gamle Testamente under den alternative gudstjeneste i Helsinki.

”Uhyggelig” brug af AI-tekster og avatarer

Ud over at bruge AI-værktøjet til at komponere sangene og prædikenen, blev det også brugt til at skabe avatarer, der deltog i gudstjenesten (en avatar er en digital repræsentation af en person eller en karakter). Sammen med de to præster skabte AI en avatar af den tidligere finske præsident Urho Kekkonen til at læse fra Det Gamle Testamente. Der blev også produceret en slags debat mellem Satan og Jesus. Ifølge pastor Kopperoinen føltes det ”uhyggeligt” at se sig selv på skærmen sige ord, han aldrig havde sagt, rapporterer The Associated Press.

Noget manglede

Præsterne og menigheden sang salmer med levende orgelmusik ind imellem AI-elementerne. Responsen på forsøget var generelt positiv, men mange følte angiveligt, at der alligevel manglede noget. ”Det var ret underholdende og sjovt, men det føltes ikke som en messe eller en gudstjeneste … Det føltes fjernt. Jeg følte ikke, at de talte til mig,” fortalte Taru Nieminen til Associated Press.
Det samme mente pastor Kanala, som sagde: ”Menneskelig varme er, hvad mennesker har brug for.”

”Det var ret underholdende og sjovt,
men det føltes ikke som en messe eller en gudstjeneste
… Det føltes fjernt. Jeg følte ikke, at de talte til mig.”

Mens nogle kaldte gudstjenesten ”interessant” og ”anderledes”, fandt mange andre den til tider forvirrende, og AI’s talemønstre var svære at følge. Folk bemærkede også en mangel på den åndelige dybde, der kommer fra menneskelig interaktion. ”Jeg kunne godt lide sangene. De var virkelig fængende, selvom de manglede den slags sjæl, som mennesker har,” sagde studerende Jeera Pulkkinen.

Vil ikke erstatte mennesker

Dette behov for de menneskelige elementer gør det usandsynligt, at kunstig intelligens nogensinde vil erstatte rigtige mennesker, fx under tilbedelse, mener Kopperoinen. ”Det kan ikke være empatisk over for mennesker. AI kan ikke rigtig besvare dine spørgsmål på en spirituel måde,” sagde han.

Etiske overvejelser

Pastor Kopperoinen ville ikke involvere AI i at tilsige syndernes forladelse eller fejre nadver under gudstjenesten i Helsinki. Han erkender da også, at der stadig er etiske og moralske bekymringer omkring AI, der skal udforskes. Pastor Kopperoinen tilføjede, at alt indhold skabt af AI skal faktatjekkes og redigeres af et menneske for at sikre, at det ikke indeholder noget falsk eller skadeligt.
Medlemmer af kirken har også udtrykt bekymring over brugen af kunstig intelligens til underholdning, fordi det angiveligt er forbundet med intensivt energi- og vandforbrug.

Måske ok til kundeservice

Tom Stoneham, der er professor i filosofi ved University of York og etiker ved Center for Doctoral Training in Safe AI Systems i Storbritannien, mener, at AI kun kan erstatte mennesker, ”hvor menneskets funktion er rent instrumentel”, såsom ”i kundeservicesituationer”. Stoneham sagde, at dette især gælder i religiøse sammenhænge, hvor det er ”menneskeheden, der tilføjer værdi til situationen”.