IPSICC

Musiklivet giver genlyd på Efter-skolen Solgården

Som elev på Solgården kan man vælge mellem mange musiktilbud, bl.a. ’Musik og lovsang og band’ på tre forskellige niveauer. På skolen oplever man, at en målrettet indsats for at give eleverne medansvar for musiklivet har synlig effekt. Foto: Efterskolen Solgården

Det er fredag aften, og lyden af trommer, guitar og bas mikses af glade sangstemmer på Efterskolen Solgården. En målrettet indsats for at give eleverne medansvar for musiklivet har synlig effekt, og det mærkes på mange måde i dagligdagen. Musiklivet leves og ifølge musiklærer Martin Herbst er inddragelse nøglen til et godt musikliv.

Et varieret musiktilbud

Som elev på Solgården kan man vælge mellem mange musiktilbud, hvor skolens musiklærere tilbyder fag som ’Musik og lovsang og band’ på tre forskellige niveauer. ”Vi ønsker målrettet at kombinere samspil med træning i lovsangsledelse. Det er vores oplevelse, at eleverne tager det til sig og i løbet af året mere om mere får mod til at stå for lovsang,” fortæller lærer Martin Herbst, der selv har oplevet, at hans egen efterskoletid gav ham positive musikskub.

Instrumentlære er et hit

I de seneste år har der på Solgården været mulighed for at vælge instrumentlære, hvilket mange elever har taget imod. Her kan man øve sig på guitar, klaver, bas eller med sang på små hold. Det rykker og gør, at der ofte høres musikinstrumenter både i musiklokalerne og på fællesområderne. ”Målet er at få udviklet flere musikere, der vil indgå i bands eller spille i kirker og ungdomsforeninger efter efterskoletiden – og så selvfølgelig at de bliver glade for deres instrument,” fortæller Martin Herbst.

Et nyere valgfag på efterskolen er ’instrumentlære’ som giver eleverne mulighed for at øve sig på små hold. Foto: Efterskolen Solgården

300 unge til Young Praise

Eleverne var stærkt involveret i årets første Young Praise, hvor over 300 unge gæster var samlet til musik, lovsang og forkyndelse. ”Det er skolens elever, der har øvet sangene og spiller foran et publikum, og det vokser man af,” fortæller musiklærer Rebekka Kjeldsen, der har brugt god tid på at gøre eleverne klar til arrangementet. ”Vi øver os i at give eleverne mod til at lede lovsangen, og jeg synes, at de gør det megagodt – det kunne man også høre gæsterne tale om,” fortæller en glad Rebekka Kjeldsen.

På Efterskolen Solgården arbejder man målrettet med at kombinere samspil med træning i lovsangsledelse. Foto: Efterskolen Solgården

Teknik, lyd og lys

Det er også eleverne, som styrer teknikken med lyd, lys og billeder under de mange arrangementer, som er i løbet af et skoleår. ”Vores oplevelse er, at eleverne kan rigtig meget – måske skal de hjælpes lidt i begyndelsen, men inden længe er det dem, der styrer det hele til fredagslovsang, og når vi har Young Praise,” fortæller Martin Herbst. ”Det handler om at give mod og tryghed, men også lade dem få erfaringerne,” fortæller Rebekka Kjeldsen.

Musikturné til foråret

Til foråret tager flere af Solgårdens musik- og teknikelever på turné på en række kristne friskoler, hvor de med et stærkt koncept laver lovsang med elever for at smitte med glæden over musikken.

Vender tilbage som teknikere og musikere

Flere gange møder skolens medarbejdere tidligere elever, der enten er med til at stå for musikken på Bibelcampings eller styrer teknikken i kirkerne. Efterskoletiden satte deres positive spor og gav mod til at lade sig bruge i det frivillige arbejde rundt omkring. ”Vi leder eleverne ind i lovsangens verden, så de kan lede os i lovsang, når de senere kommer ud og virker i ungdomsgrupper, kirker og missionshuse,” slutter Martin Herbst.