Aarhusiansk folkekirke tilbyder fredagsbar og drop-in dåb
Ravnsbjergkirken i Aarhus slog for nylig dørene op for et nyt dåbskoncept: fredagsbar og drop-in dåb. Arrangementet, der ifølge arrangøren selv, var en stor succes, løb af stablen den 7. november. Et faldende dåbstal i folkekirken er tilsyneladende årsagen til, at man eksperimenterer med dåb, men kan der være flere grunde?

Ravnsbjergkirken i Viby ved Aarhus afprøvede den 7. november et nyt koncept – Fredagsbar og drop-in dåb.
Udfordringen har forsøgt at få en kommentar fra sognepræst Rebecca Holst Andersen, som gik forrest i eksperimentet. Hun ønsker ikke at stille op til yderligere interview, men henviser til en udtalelse fra den danske folkekirke og en video på Facebook fra arrangementet. På videoen ser man tre drenge, som bliver døbt. Forældrene er der også. Den mellemste af drengene siger: ”Jeg har hele tiden troet, at Gud var der, så jeg tænkte, at det var bedst, at jeg blev døbt.” Efter dåben siger han: ”Jeg er lettet, og jeg har det fedt.”
Den ældste dreng, fortæller: ”Det var lidt nervepirrende at stå ved døbefonten. Men det var mere personligt, fordi der ikke var så mange, som kiggede på.” Den yngste dreng siger: ”Jeg har hørt om det, fordi min far fortalte, at min storebror skulle døbes. Jeg vil gerne konfirmeres, så derfor skal jeg også døbes.” Efter dåbshandlingen bød kirken på drikkevarer. Der var drikkevarer både med og uden alkohol.
Heftig debat
Arrangementet er blevet mødt med debat og heftig kritik både indenfor og udenfor folkekirken. Særligt annonceringen af drop-in-arrangementet med tilbud om dåb efterfulgt af et glas øl eller bobler har vakt forargelse. Folkekirken i Aarhus har givet følgende svar på kritikken:
“Folkekirken i Danmark ønsker at være relevant for ung som gammel, vi kommunikerer på forskellige måder til forskellige målgrupper. Vi indrømmer gerne, at overskriften er kæk, men vi kan også se, at den er med til at skabe samtale hos de unge, som ellers ikke ville være skabt. Kan vi som folkekirke være med til at skabe en samtale om dåb hos de unge i en tid med faldende dåbsprocent, så tjener det et større formål. Vi er meget lydhøre overfor konstruktiv kritik og feedback, og vi er meget åbne for input. Måske er det for popsmart at koble fredagsbar sammen med drop in-dåb. Men ikke desto mindre, er vi kommet i dialog med en målgruppe, som folkekirken ikke så tit er i dialog med.”

Kritisk overfor konceptet drop-in dåb
Henrik Højlund, som er valgmenighedspræst i Aarhus Bykirke, stiller sig kritisk overfor drop-in dåb. Det gør han, fordi, han synes, man gør dåben til noget overfladisk. ”Gør man dåben til noget overfladisk, gør man hele kristendommen overfladisk,” siger han. Grundlæggende ser folkekirken dåben som indgangsdøren til Guds rige, at man gennem dåben bliver født på ny, bliver kristen og en del af kirken.
”Det, som jeg grundlæggende synes er problematisk ved drop in-dåb, er, at dåben bliver gjort til noget meget let og overfladisk. Dåben og troen er to alen af ét stykke. Og troen er ikke en lille ting, troen forbinder os med noget dybt, livslangt og evigt. Troen er indgribende i menneskers liv, derfor skal vi også føre mennesker ind i troen på en dyb, varig og stærk måde.”
Er det ikke vigtigere, om man som kristen lever et liv, hvor man følger Jesus hver dag, end hvor høje dåbstallene er?
“Jeg deler bekymringen for dåbstallene, fordi jeg tænker, at de kan indikere, at kristendommen fylder mindre og mindre hos den enkelte. Men selvom jeg deler bekymringen, skal vi indse, at der skal meget mere til end det. Vi skal indse og være klar over, at der bliver færre og færre levende kristne i Danmark. Sådan er det, og det er begrædeligt, men vi er nødt til at indse, at vi ikke gør det bedre ved at gøre troen overfladisk eller subjektiv. Al forskning både her i landet og internationalt viser, at hvis man udvander kristendommen, dør den ud. Vi skal turde fastholde en klar og fast kristendom, på den lange bane kan det betyde, at kristendommen blomstrer igen. Hvis vi virkelig – på den lange bane – ønsker at ændre dåbstallet, skal folkekirken vende tilbage til klassisk, livstroværdig og livsopvækkende kristendom.”
Når man forfladiger dåben, skyldes det ifølge Henrik Højlund dels kulturkristendommen og dels, at tankegangen om alles frelse vinder frem i folkekirken. En tankegang som kort sagt handler om, at alle mennesker frelses, uanset om de tror på Jesus eller ej, om de er døbt eller ej, og uanset om de lever et liv i efterfølgelse af Jesus eller ej. ”Jeg tror, alles frelse-tankegangen præger rigtig mange danske kirkemedlemmer, og at den vinder stærkt frem i folkekirken.”
Er der drop-in dåb i Bibelen?
I Apostlenes Gerninger kapitel 8 finder vi en beretning, som kan give stof til eftertanke. Disciplen Filip blev ledt af Guds Ånd til at hoppe op i en vogn til en etiopisk hofmand, som sad og læste højt for sig selv fra Esajas’ Bog. Hofmanden forstod ikke det, han læste, og Filip forklarede ham, hvad der stod. De kørte lidt længere, så sagde hofmanden, at han gerne ville døbes: ”Se, der er vand, hvad hindrer mig i at blive døbt? Filip spurgte: Tror du af hele dit hjerte, så kan det ske. Han svarede: Jeg tror, at Jesus Kristus er Guds Søn.”
Filip døbte altså hofmanden på stedet. Kan det ikke kaldes datidens drop-in dåb?
”Vi skal indse, at der bliver færre og færre
levende kristne i Danmark. Sådan er det,
og det er begrædeligt, men vi er nødt til
at indse, at vi ikke gør det bedre ved at
gøre troen overfladisk eller subjektiv.”
”Det kan det godt. I en samtale med en kollega, som praktiserer drop-in dåb, blev jeg udfordret netop på det. Beretningen bekræfter for mig, at drop-in dåb i nogle tilfælde kan give mening. Det er i de tilfælde, hvor mennesker i længere tid, har overvejet at blive døbt og at blive kristne.”
”Men jeg tænker også, at man skal følge op på dem, der drop-in-døbes. Og jeg tænker, at det ville være klogt, hvis man inden drop-in dåb forpligter sig til en eller anden form for trosoplæring i forlængelse af dåben.”
Kombinationen af fredagsbar og drop-in dåb
”Kombinationen af fredagsbar og drop-in dåb synes jeg er rigtig træls. Man skal passe på med at gøre Jesus, troen og kristendommen til noget, som man bare får serveret som en kop kaffe eller en øl. Det giver alt for nemt indtryk af den kristne trosvirkelighed som noget ret perifert, modsat troen som altomfattende for et menneske,” slutter Henrik Højlund.



