IPSICC

Gud blev menneske. Derfor har du en uendelig værdi

Gud taler til os, fordi vi er det mest værdifulde i universet, siger John Lennox.

John Lennox har været professor i matematik ved Oxford University. Han underviser i store dele af verden om fx kunstig intelligens, Gud og videnskab samt bibelsk teologi. I South Coast Calvary Chapel i Florida talte han i 2020 om Joh. kap. 1. Pressefoto

I et af de sidste vers i Johannesevangeliet står der, at Jesus udførte mange flere tegn, end apostlen Johannes har fortalt om. Men det, han har skrevet, er skrevet for at mennesker skal lære at tro på Jesus. Og han starter sit evangelium ved at gå helt tilbage til tiden før, universet blev skabt.

John Lennox er matematiker og bioetiker. Han har skrevet mange bøger om religion, etik og forholdet mellem videnskab og Gud, og så er han kendt for sine mange offentlige debatter med ateister, blandt andet Richard Dawkins og Christopher Hitchens. I en YouTube-video kan man høre en prædiken, som John Lennox holdt i en kirke i Florida. Her siger han om apostlens brug af begrebet ’tegn’:

”Et tegn peger på noget dybere, og i Johannesevangeliet er dette dybere tre fakta: At Jesus er jødernes Messias, at Jesus er Guds Søn, og at læserne ved at tro på ham må få del i hans evige liv. Jesus lover os tilgivelse, fred med Gud og Helligåndens vejledning i vores liv. Det unikke ved kristendommen er frelsen. Gud er relationernes Gud, og vi mennesker har mulighed for at få en relation med ham,” forklarer Lennox.

I begyndelsen var Ordet

Johannesevangeliet kap. 1 taler om ”begyndelsen”, hvor Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Men Ordet, som her betegner Jesus, har ingen begyndelse. ”Bibelen taler om det samme univers, som videnskabsfolk studerer. Og det univers har en begyndelse. På et tidspunkt blev universet til. Alt, hvad der begynder at eksistere, skyldes noget, som altid har været der,” fastslår John Lennox.

”Det betyder, at du, menneske, er vigtigere
end nogen galakse! Himlene fortæller Guds ære,
men de er ikke skabt i hans billede.
Det er du! Og det er dynamit for tanken!”

”Når Johannes taler om Ordet, på græsk logos, er der ligesom i vores begreb logik tale om et rationelt princip. For Gud er rationel og intelligent, derfor kan også vi mennesker som hans skabninger tænke videnskabeligt. I 1. Mosebog gentages det mange gange, at ”Gud sagde”. Vi lever i et ord-baseret univers med en talende Gud. Skabelsen af universet skete ved talehandlinger.”

Gud taler til dig

Med henvisning til de nyateister, han tit har debatteret med, siger John Lennox:

”Det er noget vrøvl at sige, at noget er kommet af intet. Vi læser, at ”Gud sagde” noget til de mennesker, han havde skabt. Vi kan altså tale med Gud. Det betyder, at du, menneske, er vigtigere end nogen galakse! Himlene fortæller Guds ære, men de er ikke skabt i hans billede. Det er du! Og det er dynamit for tanken! Om Jesus, som kaldes Ordet, siger Johannes, at dem, der tog imod ham, fik ret til at blive Guds børn. Vi blev alle til engang. Vi har en begyndelse på et tidspunkt. Men vi kan også blive Guds børn ved en ikke-fysisk fødsel. I modsætning til os blev Ordet aldrig til – men Ordet blev menneske for at hjælpe os ind i en relation med Gud, en relation, som aldrig vil ophøre. Vi ved, at mennesker er unikke – for Gud blev menneske – en af os.”


”I begyndelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Ordet var til fra begyndelsen, sammen med Gud. Alt blev til gennem det Ord, ja uden det blev intet af det til, som nu findes. Ordet havde Livet i sig, og det Liv blev menneskenes Lys. Lyset strålede midt i mørket, og mørket fik ikke bugt med det…

Ordet kom til denne verden, en verden, han selv havde skabt, men verden ville ikke kendes ved ham. Han kom til sit eget folk, men de tog ikke imod ham. Men dem, der tog imod ham, dem, der troede på ham, dem gav han ret til at kalde sig Guds børn. De blev født på ny. Det er ikke en almindelig menneskelig fødsel forårsaget af menneskers beslutning og handling. Det er en guddommelig fødsel. Ordet blev menneske og slog sig ned iblandt os. Vi fik lov at se hans herlighed – en herlighed, som den unikke Søn har fra sin Far, fuld af nåde og sandhed…

Intet menneske har nogensinde set Gud. Men den unikke Søn, som er ved Faderens højre side, har vist os, hvem han er.”
(Johannesevangeliet 1,vers 1-5; 10-14 og 8 citeret fra Bibelen på Hverdagsdansk)