IPSICC

Hvordan skal vi forstå det med himlen? Kommer vi alle i himlen, når vi dør?

Kære Anne

Selvom jeg er kristen, har jeg svært ved at forstå nogle emner i Biblen. Et af dem er det med himlen. Hvad siger Bibelen om himlen, og hvor i Bibelen læser vi, at Jesus sagde, at vi kommer til himlen, når vi dør? En ven spurgte mig om det, og jeg kunne ikke svare ham rigtigt. For det andet: Hvem kommer med – og hvem kommer ikke med? Jeg spørger i al ydmyghed, for denne sammenhæng og forståelsen af, hvad der skal ske, er helt fremmed for mig.

Noa


Kære Noa

Jeg kan virkelig godt forstå, at du ønsker klarhed og undervisning omkring de bibelske emner, især et emne som himlen. For det er trods alt kernen i vores tro, at vi skal leve evigt i himlen, efter at vi har levet her på jorden i troen på Jesus Kristus som vores Frelser og har fulgt Ham som vores Herre. Bibelen taler om himlen som det sted, hvor Gud bor, og det sted, hvor alle dem, der tror på Jesus, vil leve i evigheden med ham. Bibelen advarer dog også om, at selv dem, der tror på Jesus, risikerer at gå glip af himlen under visse betingelser.
Her er nogle skriftsteder, der viser, hvad Bibelen siger om dette emne.

Tre himle

1. Mosebog 1,1 fortæller os, at i begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Faktisk læser vi i Bibelen om tre forskellige himle! Den første himmel, der beskrives i 1. Mosebog 1,20 og Salme 104,12, kaldes også firmamentet, himlen eller atmosfæren over jorden, hvor fuglene flyver. Den anden himmel beskrives i Salme 8,3 som det ydre rum, hvor Solen og Månen er. Den beskrives også som den åndelige aktivitets rige i Efeserbrevet 6,12, hvor Paulus kalder denne himmel for det ’himmelske’, hvor åndelig kamp finder sted, når vi beder.

Dette er også stedet for intens åndelig kamp og krigsførelse, som beskrives i Daniels Bog kapitel 10. Efter Daniels 3-ugers faste viste englen Gabriel sig for ham og beskrev en åndelig krigsførelse i ’himlen’, der havde involveret englen Mikael og andre engle- og dæmonvæsener. Den tredje himmel er Guds bolig, kaldet Paradis af Paulus i 2 Korintherbrev 12,2-3 og af Jesus i Åbenbaringsbogen 2,7.

Det var også dette sted, Jesus henviste til, da han sagde til røveren på korset i Lukas 23,43: ’I dag skal du være med mig i Paradis’. Med ordene ’i dag’ mente Jesus, at så snart manden døde, ville han være sammen med Jesus i Paradis – det andet navn for den tredje himmel, Guds bolig.

Guds evige bolig

I Salomons bøn for indvielsen af templet i 2. Krønikebog 6,33 og 39 omtaler han himlen som Guds bolig – stedet, hvor Gud bor. I Johannes 14,1-3 fortalte Jesus sine disciple, at han ville forberede en plads til dem i sin Faders hus, og at han ville komme igen og tage dem til dette sted, så de kunne være der sammen med ham. Dette skriftsted indikerer tydeligt, at Gud har en plads til troende i himlen – en stærk påmindelse til kristne om, at der er et håb, som rækker ud over livet i denne verden.

Da Salomon i Det Gamle Testamente kalder himlen for Guds bolig, og Jesus i Det Nye Testamente omtaler det sted, han går hen til, som sin Faders hus, er det logisk at forstå, at begge disse referencer handler om det samme sted. Det velkendte vers i Johannes 3,16 siger, at de, der tror på Guds søn, ikke skal fortabes, men have evigt liv. Det er klart, at dette evige liv foregår på et evigt sted, og Guds bolig i himlen er det logiske svar.

I Åbenbaringsbogen kapitel 4 bliver Johannes bortrykket og taget til himlen, hvor Gud bor. I Åb. 6,9-10 er det her i himlen, at Johannes ser sjælene af de troende, der blev dræbt for deres tro. Igen skriver Johannes i kapitel 7,9-14, om den utallige skare, der tilbeder i himlen foran Guds trone. Hvem er disse mennesker? Det er de troende, der er blevet dræbt på grund af deres tro.

1. Thess 3,13 siger, at Jesus vil komme med alle sine hellige. Og 1. Thess 4,14 siger, at Gud vil bringe alle dem, der er døde i ham, sammen med Jesus. Hvor har disse døde troende været indtil dette tidspunkt, hvor de vender tilbage med Jesus? De har været i himlen sammen med Jesus, ligesom røveren på korset, der kom dertil den dag, han døde. I Filipperbrevet 1,23 taler Paulus om sit dilemma:

vil han helst være på jorden sammen med filipperne eller være sammen med Kristus, hvilket betyder at gå til himlen, hvor Kristus nu bor. I 2. Korintherbrev 5,8 siger Paulus, at han foretrækker at være væk fra legemet og nærværende med Herren. Det betyder, at når den virkelige person, altså ånden, adskilles fra legemet ved døden, er den virkelige person – ånden – til stede hos Herren, hvor han bor i himlen. Nogle oversættelser siger ’hjemme’ hos Herren. Brugen af ordet ’hjem’ er vigtig, fordi det fortæller os, at livet hos Herren i himlen er vores endelige mål.

I Filipperbrevet 3,20 minder Paulus sine læsere om,
at deres borgerskab er i himlen, hvilket betyder,
at deres liv på jorden er en midlertidig pilgrimsrejse.

I Filipperbrevet 3,20 minder Paulus sine læsere om, at deres borgerskab er i himlen, hvilket betyder, at deres liv på jorden er en midlertidig pilgrimsrejse. Filippernes permanente bolig er himlen, derfor bør de også leve på en måde, der kun holder let fast i jordiske ting, så de i stedet fokuserer på himlen som det sted, de egentlig hører til – deres endelige destination. Fra alle disse bibeltekster ser vi, at Jesus sagde, at vi, der tror på ham, vil komme i himlen, når vi dør. Nu til dit næste spørgsmål om, hvem dette inkluderer eller ekskluderer.

Hvem kommer i himlen?

Alle dem, der tror på Jesus som deres frelser og følger ham som Herre, kan være sikre på, at de kommer i himlen. Men der er nogle alvorlige betingelser eller advarsler, som Jesus talte om, for han vil sikre, at ingen af Hans disciple tager for let på det med at følge og tjene ham. Der er mange skriftsteder om det, men jeg vil bare dele nogle af dem. I Matthæus 24,4-13 taler Jesus om den pris, en person skal betale for at være hans discipel.

Jesus siger, at dem, der holder ud til enden, vil blive frelst. Det betyder, at dem, der ikke forbliver trofaste i det at følge ham hele deres liv – selvom de må lide på grund af deres tro – kan gå glip af himlen, som er den ultimative belønning for hans disciple. I Matthæus 24,45-51 siger Jesus, at de, der er betroet ansvar i hans rige på jorden, risikerer at blive hårdt straffet. De vil ikke få adgang til himlen, hvis de tager det for let og forsømmer deres ansvar.

I Matthæus 25,1-13 fortæller Jesus en lignelse for at advare troende, der ikke forbliver årvågne og forberedte på hans genkomst. Konsekvensen er, at de ikke kommer med til bryllupsfesten i himlen, som er beskrevet i Åb. 19,1-7. I Matthæus 25,14-30 fortæller Jesus en anden lignelse for at vise, at de, der er kaldet til at tjene i hans rige, vil blive evalueret og belønnet med en himmelsk belønning, hvis de findes trofaste. Derimod vil de stå over for alvorlig straf, herunder udelukkelse fra himlen, hvis de findes utro i tjenesten for ham.

Himlen er et vidunderligt sted. Bibelen begynder i Første Mosebog 1,1 med at fortælle os om dens skabelse og det slutter i Åbenbaringsbogen, hvor vi læser om genskabelsen i kapitel 21 og 22. Så vi ser, at himlen er et ekstremt vigtigt bibelsk emne, og jeg håber, at du nu har en bedre forståelse af, hvor vidunderlig og vigtig himlen er!

Vær velsignet!
Anne