IPSICC

NOVO’s dans om guldkalven

Af Henri Nissen journalist og forfatter

Som bekendt er aktierne i den danske multinationale medicinkoncern NOVO kommet i frit fald. I mange år er det ellers bare gået opad med en enorm indtjening.

Jeg har set NOVO’s logo mange gange uden at tænke over det. Men for nylig var jeg i Saudi Arabien for at se de steder, hvor israelitterne formentlig vandrede gennem ørkenen til det lovede land. Og her så jeg noget, der lignede. En klippeformation menes således at være stedet, hvor israelitterne dansede omkring den guldkalv, som Aron havde lavet af deres smykker (2. Mosebog 32). Når dette sted identificeres med guldkalven, er det, fordi der findes indristninger på stenene af en ko. Og det er ikke en tilfældig ko, men ko-guden Hathor eller tyreguden Apis, som egypterne dyrkede.

Det var altså ikke tilfældigt, at det netop var en guldkalv israelitterne dansede omkring, mens Moses var på Horebs bjerg. Kalveguden kendte de fra deres slavetid i Egypten, som de netop havde forladt. Moses blev så oprørt, at han smadrede de 10 bud i vrede og gav levitterne besked på at slå de 3.000 oprørere ihjel, som ikke ville angre deres oprør. Der findes forøvrigt en massebegravelsesplads i nærheden.

Foto fra det formodede sted i Saudi Arabien, hvor israelitterne dansede om guldkalven.

Et profetisk logo?

Hvordan går det nu til, at NOVO netop valgte det logo? Ja ifølge NOVO’s egne oplysninger har man brugt logoet siden 1925, og det er ganske rigtigt en stiliseret udgave af en egyptisk bronzefigur fra ca. 664–323 f.Kr. af tyren Apis, som ifølge egypternes mytologi var barn af Hathor. Formentlig lå der slet ikke okkulte bagtanker bag NOVO-ledelsens valg af dette symbol for virksomheden. Der er jo ofte blandt ateister en næsegrus beundring for oldtidens mytologiske skikkelser, uden at man gør sig klart, hvad disse guder faktisk stod for.

I moderne tid omfortolker man behændigt gudernes betydning til at handle om noget harmløst og populært, som kærlighed og erotik. Men dengang frygtede man disse afguder og ofrede også mennesker til dem, ligesom vores forfædre vikingerne gjorde. Men uanset hvad NOVO’s folk i sin tid havde i tankerne, så vidste de ikke dengang, at de faktisk valgte et symbol for dansen om guldkalven. Det er da tankevækkende. Og måske profetisk. For der er mange mennesker, der har danset om NOVO’s enorme økonomiske succes.

Hathor/Apis illustration fra Wikipedia. Ligheden med NOVOs logo er påfaldende.

”Derpå tog Moses kalven, som de havde lavet, og brændte den; han knuste den til støv og spredte det ud over vandet, og det gav han israelitterne at drikke.” (2.Mos.32,20). Det har været en bitter drik. Lad os håbe at NOVO’s fald ikke bliver ligeså bittert for de ansatte og Danmark.