IPSICC

Kunsten som forkynder og apostlen Lukas som fortæller

’Søn af Maria’ er et enestående værk fyldt med flotte illustrationer og teologisk indsigt, der viser kristendommens historie vævet sammen med Europas og Danmarks kulturhistorie. Forlaget skriver, at bogen ”inviterer læseren til at se på troen med nye øjne – gennem Maria, gennem traditionen og gennem den fortsatte fortælling om Jesus Kristus”. Det er velegnet til at vække appetit på kristendommens historie, hvor kvinderne er gjort synlige på et dybere plan end i tidligere værker.

Lisbeth Smedegaard Andersen har en bred baggrund som teolog, kunsthistoriker, forfatter og salmedigter, Hun har kyndigt fortalt Bibelens budskab i de første 2.000 år ved at fremhæve, at udover at være mor til Jesus har Maria spillet en stor rolle i at vise kristendommens og kirkens moderlige side og som billede på menigheden.

Apostlen Lukas som fortæller

Smedegaard skriver om ”den forkyndte Jesus” og ikke den historiske Jesus, da de første kristne menigheder fortalte om Jesus mundtligt. Siden blev det til breve og mere. Derfor skriver hun ud fra Lukas’ skrifter, evangeliet og Apostlenes Gerninger med Maria som en betydningsfuld person. Sådan har kunsten også tolket det, for helt frem til Reformationen i 1500-tallet spiller Maria en afgørende rolle i forkyndelsen.

Apostlen Lukas fortæller om Jesus set gennem Marias liv. Måske for at nye kristne kunne se, hvem Jesus var og derigennem få indblik i den historie, Gud udfolder og fuldender gennem ham. Lukas vælger at fortælle historien i evangeliet med fokus på Jesus i samspil med Maria; derfor fylder Jesu barndom mere hos ham and andre. Og det præger hele middelalderens teologi og billedkunst – måske fordi det teologisk udfoldes i resten af evangeliet.

Lisbeth Smedegaard Andersen. Foto: Henrik Petit

Kunsten som forkynder

Før bogtrykkerier eksisterede, havde billeder et pædagogisk sigte i at forkynde kristendommen. Og denne bog er fyldt med så smukke billeder, at de gør kirkehistorien spændende og en fryd for øjet. Her er kunst fra museer og kirker i meget fine farverige gengivelser, der alle illustrerer det bibelske univers. Billeder og kirkekunst går hånd i hånd med teksten. Der går dog mange år, før kors og korsfæstelse skildres.

Inden Bibelen blev til, er den kristne billedkunst præget af, at de første teologer var kirkefædrene, som gik ud fra GT og derfor tolkede Kristus ud fra skabelsen i forventning til fremtiden med genkomst og Guds riges herlighed. Katedralen i Chartres, Frankrig fra 1100-tallet såvel som Viborg Domkirke i nyere tid og mange andre kirker er eksempler på kirkekunst som forkyndelse. Det er også spændende at læse om Rembrandt og Luther i samspil med Jesus og Maria. For nok kunne Maria fylde for meget, men hun forsvandt ikke ud af historien, hverken efter Reformationen eller senere.

Mere end kirkehistorie

Flere temaer fra kirkehistorien er berørt, fx Trosbekendelsen; billeddyrkelse som kontrovers, der ender med, at ikoner vinder indpas i Øst-kirken; ”det store skisma” dvs. bruddet mellem Øst og Vest kirken. Dernæst beskrives Reformationen og oplysningstiden inspireret af kunst. Det er imponerende, at tekst, kunst, poetiske citater og salmer er i smuk samklang. Om døbefont og dåb:

”Når et menneske bliver døbt, undfanger det Kristus i hjertet og siger ligesom Maria ja til at være Herrens tjener eller tjenerinde. Men det betyder også, at Gud begynder en ny historie med hvert menneske” (s. 118). Jesu fremstilling i templet som 12-årig og Guds visdom er ofte med på billeder.

Sidst i bogen er lidt om dansk kirkehistorie fx kyndelmisse (s.236), Grundtvigs forståelse af følelser samt det nødvendige i balance mellem fornuft og følelse. Og om Maria som ”den anden Eva”, for Grundtvig havde blik for det kvindelige i kirken og troslivet. Smedegaard uddyber ”at al ordentlig teologi udspringer af sjælesorg” (s. 272), og hendes ”Efter-tanker” er værd at tage til sig!

Lisbeth Smedegaard Andersen: Søn af Maria
302 sider. 350 kr.
Kristeligt Dagblads Forlag