Endnu en bog i serien ”Bibelen læst af …”

René Rosfort kommer i sin bog ”Matthæus-evangeliet” fra Eksistensens serie ”Bibelen læst af …” med sit bud på en læsning af Matthæusevangeliet.

Rosfort er ansat på Københavns Universitet ved Søren Kierkegaard Forskningscenteret, og hans læsning er netop inspireret af Søren Kierkegaard. Det betyder, at han fra bogens begyndelse kommer med en kort introduktion til den aktualitet, som han mener, at netop Kierkegaard har ind i en tid, der på mange måder er langt fra det, man møder i Bibelen. Det sætter han så op imod to andre bibelske læsninger:

liberalteologien og den dialektiske teologi, hvor den første lægger vægten på Jesu menneskelighed og hans rolle som forbillede – den kalder han sekulær; mens den sidstes vægtning er på den guddommelige åbenbaring i Kristus – den kalder han for religiøs. Rosfort mener imidlertid ikke, at der behøver at være tale om et enten-eller, og at Kierkegaard her netop står for et både-og, hvilket er lidt ironisk, eftersom ét af hans kendteste værker hedder ”Enten-eller” .

Man kunne så forvente, at Rosfort hen ad vejen i sin læsning ville henvise til, hvor og hvordan hans læsning er inspireret af Kierkegaard. Det gør han imidlertid ikke. Den, der kender til Kierkegaards forfatterskab og tanker, kan imidlertid godt genfinde spor af dem i Rosforts udlægning, men det er altså skjult til stede i teksten.

Forfatterens personlige læsning

Bogen er – som resten af bøgerne i serien – ikke en traditionel gennemgang af et bibelsk skrift, men en læsning, som i nogle tilfælde siger mere om forfatteren til bøgerne end om det skrift, det skal være en udlægning af. Det er også til dels tilfældet her. Rosfort uddrager det, der for ham at se er vigtigst i evangeliet, nemlig det, han kalder fjendekærligheden, en kærlighed, der går imod vores naturlige kærlighed, og som er vejen til at blive befriet fra lidelsen.

Hans tanker her er noget luftige – eller hvad han nok selv vil foretrække at kalde dem – filosofiske. Den samme oplevelse af ikke helt at vide, hvad forfatteren mener og selv står for, får man, når han i de indledende afsnit kan tale om Bibelen som ”så forældet, at det ofte er langt ud over det latterlige” (s. 19). Selvom han i sammenhængen henviser til den måde, som Bibelen må tage sig ud for nutidsmennesket, formulerer han sig, så han selv er svær at placere i eller udenfor formuleringen.

Det er også tilfældet, når han igen og igen gør sig til talsmand for en ”queer tro”. Selvom han flere gange forklarer, hvad han mener med det, og man forstår, at han bruger ordet i en udvidet betydning, står det stadig ikke helt klart, hvad han mener. En oplagt udlægning af hans gennemgang er, at hans skjulte hensigt er at promovere en tolkning, der åbner for en moderne tilgang til køn og kærlighed. Alt i alt står jeg tilbage med en noget diffus følelse og vil anbefale andre gennemgange af Matthæusevangeliet, hvis man vil dykke ned i dette evangelium.

Matthæus-evangeliet læst af René Rosfort
76 side. 120 kr. Eksistensen