82-årig litteraturforsker debuterer som poet

Professor emeritus og litteraturforsker Erik A. Nielsen har brugt et helt liv på at skrive om andre forfatteres skønlitterære værker. Nu udkommer han med sit eget værk, digtsamlingen ”Glimt. Bibelske perler”.

I en lang årrække har Erik A. Nielsen forsket i og skrevet om det, han kalder kristendommens retorik, og om store salmedigtere som Thomas Kingo og H.A. Brorson. Her er han dykket ned i billedsproget i den kristne digtning. Nu går han så fra teori til praksis ved selv at skrive sig ind i den kristne digtnings historie. I ”Glimt” kan læseren tage på vandring med forfatteren gennem Bibelens beretninger, startende med skabelsen i begyndelsen af 1. Mosebog og sluttende med Johannes Åbenbaringens forventning om Det Nye Jerusalem.

Til højre for selve digtet står desuden henvisning til de steder i Bibelen, der refereres til i det enkelte digt. Alle poetiske beretninger – på nær nogle få – består af et enkelt vers, små glimt af Bibelens fortællinger, der føjer sig sammen, som perler på en snor. Det homogene i versene understreges også af, at de alle er holdt i det såkaldte limerickversemål. Slår man op i Wikipedia forklares dette versemål på følgende måde:

”Limerick er en kort, ofte humoristisk eller frivol form for digt, der overholder en bestemt struktur.” Erik A. Nielsens digte er også skrevet med et glimt i øjet, men er ikke frivole. Derimod er de netop kendetegnede ved, at de overholder en bestemt struktur, det gælder både metrik og enderim. Dermed føres man ind i en rytme gennem digtsamlingen, som det er svært ikke at hengive sig til.

Digtene kan bedst betegnes som poetisk bibelhistorie eller poetisk bibelfortolkning, da de ret præcist genfortæller de bibelske beretninger, de henviser til. Men under den fortællende overflade gemmer der sig også både teologi og forkyndelse, som når beretningen om Abrahams ofring af Isak i ”Sønneoffer”, bliver til: ”Isak lå under Abrahams kniv. / Herrens indgreb fik reddet hans liv. / Men Guds vigtigste dom / stødte ingen om: / Sønnen hang på sit kors død og stiv” (s. 21).

Samtidig har digtene et personligt præg. Fx gøres Højsangens kærlighedsdigtning personligt i digtet ”Guds sår”, som er en samtale mellem Jesus og mennesket ”Du har såret mit hjerte, min søster, min brud! / Så forlad mig da aldrig, min blødende Gud! / I den livsstrøm, der flød / fra din hengivne død, / bryder smerternes skjulteste gaver ud” (s. 74). Det er her svært ikke at genkende Brorsons tone.

Erik A. Nielsen har gennem hele sit professionelle liv arbejdet i grænsefeltet mellem litteratur og teologi, og i ”Glimt” smelter de to ting sammen i en smuk harmoni.

Erik A. Nielsen: Glimt. Bibelske perler.
101 sider. 200 kr. Herman & Frudit