Et højere formål giver søfolk større jobtilfredshed
Der skal være et større perspektiv end blot at sejle for egen skyld. Det var et af Mercy Ships’ pointer i en paneldebat ved World Maritime Forum i København. Pointen bekræftes af De Søfarendes Lykkeindeks.

Mercy Ships, der har to hospitalsskibe i henholdsvis Sierra Leone og Madagaskar, deltog i den store World Maritime Forum-konference i Bella Sky ved København den 18. og 19. februar. På konferencen fortalte Mercy Ships om muligheden, for, at de mange skibsaktører kan være med til at tage et socialt ansvar fx via et partnerskab med Mercy Ships. Desuden deltog Mercy Ships Danmarks generalsekretær, Charlotte Nørholm Dyhr, i en paneldebat om søfarendes sundhed og tryghed.
”Uden søens folk ville verdensøkonomien gå i opløsning, og millioner af job rundt om i verden ville være i fare. Derfor er det vigtigt at sikre søfarendes sikkerhed og sundhed.” Sådan indledte Irene Rosberg en paneldebat på World Maritime Forum i Bella Sky Konferencecenter i København den 18. februar 2025. Hun er direktør for MBA-uddannelsen i shipping og logistik ved Copenhagen Business School.
Og hvordan sikrer man så de søfarendes velfærd? Det gav fem paneldeltagere fra shippingbranchen hver deres bud på. ”Vi er meget engagerede i sikkerhed, og vi mener, at et skib kun er så godt som dets besætning,” sagde Søren Bendixen, rekrutteringschef ved Esvagt. ”Det er vigtigt ombord, at besætningen ikke holder sig for sig selv. Der er nemlig en stor risiko for at blive ensom til søs,” sagde Ulla Jensen, direktør for V.Ships i Tyskland og Danmark.
”Vi vil sikre os, at vores søfarende er både fysisk og mentalt sunde og i stand til at udføre jobbet. Derfor må det psykologiske element indtænkes i alt, hvad der indvirker på søfarendes velbefindende,” sagde Simon Grainge, direktør for International Seafarers’ Welfare & Assistance Network (ISWAN).

Brug for at se ud over én selv
Charlotte Nørholm Dyhr fra Mercy Ships Danmark supplerede: ”Vi har mere end 3.000 frivillige på Mercy Ships, så vi bekymrer os virkelig for, at de trives og har en fantastisk oplevelse ombord.” Men, sagde hun, grunden til, at hun er med i paneldebatten, er for at diskutere den fælles udfordring med at tiltrække søfarende. ”Det er endnu vigtigere for os, fordi vores besætning arbejder frivilligt. Her tror jeg, motivationen må komme fra noget udenfor den enkelte selv. Vi må se et større perspektiv, se andre mennesker, finde et højere formål.”
Derfor lagde Charlotte Nørholm Dyhr da heller ikke skjul på, at Mercy Ships ønsker at indgå partnerskaber med virksomheder i shippingbranchen, som måske kan tilbyde deres besætning et betalt ophold på et af Mercy Ships to hospitalsskibe, Africa Mercy og Global Mercy. ”Folk har brug for større udfordringer end blot lønninger og bonusser. De spørger: Hvor kan jeg gøre noget, der ikke kun kommer mig selv til gavn?” De øvrige paneldeltagere nikkede anerkendende og tilføjede så noget fra hver deres ekspertiseområde.
Sundhed og omsorg ombord
”Jeg ser mange i besætningen med psykiske problemer,” sagde Hanne Jensen, der er psykolog og personalechef i Fjord Line. ”Det kan vi gøre noget ved og gribe positivt an. Det kaldes neurodiversitet, og det handler om, at vi skal acceptere, at ikke alle hjerner fungerer ens.”
Men er skibene klar til at tage sig af besætningsmedlemmer med problemer?
Ja, der gøres meget for at forebygge. Fx har V.Ships faste familiedage, hvor sømandens kone og børn besøger rederiet, de fleste mandskabsorganisationer har en hotline, hvor søfolk kan ringe ind hele døgnet.
”Her er vi lidt anderledes, fordi vi er hospitalsskibe og derfor har besætningsklinik, læger, sygeplejersker og endda præster ombord,” sagde Charlotte Nørholm Dyhr. ”Desuden er folk jo ombord for at tage sig af andre mennesker, så de passer også på hinanden.” Og så kom hun tilbage til ”det højere formål” med at stå til søs. At arbejde for mere end egen løn og pension. Faktisk er formål og mening en lykkefaktor i forskning blandt søfolk.

Håb og optimisme skaber trivsel
Det bekræfter eftermiddagens moderator Steven Jones fra The Mission to Seafarers, der står bag Seafarers Happiness Index, De Søfarendes Lykkeindeks: ”Det er præcis, som I siger i Mercy Ships. En følelse af formål, en fælles bestræbelse øger trivslen på skibet.” Lykkeindekset går ud fra 10 spørgsmål til søfarende om alt fra arbejdsbyrde til forplejning ombord. ”Undersøgelsen viser, at det er vigtigt også at have plads og tid til at lære hinanden at kende ombord, at arbejde sammen og bare lave ting sammen, som man ville gøre derhjemme.
Men selvfølgelig også noget helt grundlæggende, at der er en følelse af håb, en optimisme og at kunne føle sig tryg ved at vide, at man får betaling til tiden. At vide, at når rejsen er slut, vil de søfarende kunne tage hjem til deres familier.” ”Der er så megen usikkerhed ved at stå til søs, at alt, hvad der blot giver en lille smule mere sikkerhed, er vigtig for trivslen ombord.”
Fakta
Mercy Ships var Charity Partner på World Maritime Forum i Bella Sky ved København den 18. og 19. februar 2025. Forummet samlede over 700 deltagere fra den maritime industri – helt fra skibsejere, -ledere og -byggere til havne, myndigheder, tech-virksomheder og tjenesteudbydere. Deltagerne blev inspireret af 70 talere fordelt på 10 forskellige paneldebatter. I pauserne kunne deltagerne udforske emnerne ved 50 udstillinger og bl.a. spørge ind til partnerskab med Mercy Ships.