Jens Kristian trykker for 72 sogne

Jens Kristian Lynderup fra Videbæk Bogtrykkeri hjælper kirker at komme ud i hjemmene gennem et spændende kirkeblad. 80 pct. af danskerne er medlem af Folkekirken, men kun 3 pct. kommer der jævnligt. Hvordan finder resten ud af, hvad der sker i kirken, hvad præsten står for, eller hvad ”det med Gud” betyder for ganske almindelige kirkegængere?En af mulighederne er kirkebladet, som dumper ind ad brevsprækken en gang i kvartalet. Når det er weekend, og familien sidder i nattøj og spiser brunch, ligger det lokale kirkeblad mellem gratisaviser og Netto-reklamer.
Og det bliver læst og studeret, fortæller Jens Kristian Lynderup fra Videbæk, der står bag produktionen af ikke færre end 72 forskellige kirkeblade. Han er samtidig næstformand i KLF, Kirke & Medier, og en af initiativtagerne til Kirkeligt Medieakademi, hvor han også sidder i bestyrelsen.
Kirkebladet er ikke på vej ud, selv om sogne i fx København fravælger kirkebladet til fordel for en hjemmeside, mener han.
– Kirkebladet kan noget, som hjemmesider ikke kan. Det erobrer folks tid, fordi man kan tage det i hånden, mærke det og bladre i det i ro og mag, fastholder Jens Kristian.

Kirkebladsvækkelse

– Visse steder er der ligefrem en ”kirkebladsvækkelse”, fortsætter han. I Lemvig valgte et sogn at forny deres kirkeblad, og nu er nabosognene fulgt efter. Specielt i landsognene ønsker man nu at profilere sit eget sogn, hvor man før gik sammen om et fælles kirkeblad.
Jens Kristian Lynderup producerede sit første kirkeblad i en kælder i 1973. I løbet af 10 år var han oppe på 25 kirkeblade ud fra eget firma, Team Lynderup. I 2004 fusionerede han med Videbæk Bogtrykkeri, og det satte spurt på produktionen, så han i dag leverer kirkeblade til hele 72 sogne. Foruden foldere, brochurer, præsentationsmapper, magasiner og meget andet.
– Vi leverer ikke kun kirkeblade, men kirkelig kommunikation, bedyrer han. Det er mere end tryksværte på et stykke papir. Vi rådgiver, inspirerer og vejleder sognene i at lave et spændende kirkeblad målrettet mod alle dem, der ikke har deres gang i kirken. Hvis bladet kun var for kirkegængere, kunne man jo nøjes med at hænge en plakat op på kirkedøren!
Jens Kristian Lynderup holder et møde og nogle gange et minikursus i at lave kirkeblad, der fænger.
– Indholdet skal være appellerende! Det mest kritiske punkt i produktionen er ikke fra tekst til layout, men fra postkassen – forbi skraldespanden – til køkkenbordet i de små hjem, siger han. Når det først er på køkkenbordet, vil det helt sikkert blive læst.