Salmer klædt i jazz!

For dem, der fra tid til anden har siddet i folkekirken med salmebogen i hånden, er de fleste af de 10 tekster og melodier på albummet ”I underværkers dal” velkendte.
Blandt dem findes Grundtvig-evergreens og også populære nyere salmer. Men sangerinden Katrine Muff Enevoldsen har sammen med sit fire-mand-store orkester, der udgør resten af TYST, givet dem en spændende musikalsk nyfortolkning.
Arrangementerne er jazzet op og er blevet blandet med klassisk musik og ind i mellem endda elektroniske effekter. Kirkeorgel er erstattet af kontrabas, saxofon, piano og trommer, og på nogle af numrene hjælper også strygere til med at skabe et varmt og indbydende univers.
I forgrunden findes Katrines udtryksfulde vokal. Med sin klare og lyse stemme skaber hun dynamik og et modspil i musikken, når bassen og saxofonen udforsker den mørkere ende af tonespektret.
’Tyst’ betyder ”fredfyldt eller følelsesfuldt stille”. Navnet er velvalgt. De instrumentale arrangementer er afdæmpede og rummer en stærk stilhed. Det samme gælder Katrines vokal, der til tider bliver blot en hvisken, på nippet til at briste uden den nogensinde gør det. På den måde skaber TYST med simple virkemidler, men på overbevisende måde, en spænding i musikken, som gør cd’en mange genhør værd.
Når tekstforfatterne bl.a. hedder Grundtvig (”Min Jesus, lad mit hjerte få” m.fl.), Ingemann (bl.a. titelmelodien) og Jakob Knudsen (”Se nu stiger solen af havets skød”, en af mine favoritter), er teksterne også i orden. Man mærker i dem et tilbedende hjerte, og disse ordsnedkere mestrede deres håndværk.
”I underværkers dal” er, kort sagt, et positivt nyt bekendtskab. Indspilningerne er tilpas tro mod originalerne til at give en genkendelsens glæde hos fans af salmesang, og tilstrækkelig nyfortolkende til, at nye kan koble sig på. Det er en eftertænksom og atmosfærefyldt udgivelse – den fanger stemningen af regnvåd efterårsdag og giver den et tiltrængt solstrejf.
Cd’en er udgivet af Kim Boeskov Music i samarbejde med Kirkefondet.
Steffen