Har du googlet Gud i dag?
Et stigende antal mennesker søger svaret på de religiøse spørgsmål via internettet
– og præsten finder inspiration til søndagens gudstjeneste ved at tænde for pcen.
De digitale medier er den store udfordring og mulighed for den danske folkekirke, viser en undersøgelse lavet af religionsforsker ved Institut for kultur og samfund, Peter Fischer-Nielsen.
Han har undersøgt 2055 menneskers måder at søge religiøs information på; heraf 1040 præster.
Overhalet af nettet
De fleste mennesker sætter sig straks ved pcen, når de skal have svar på religiøse spørgsmål. Brugerne styres dog mere eller mindre tilfældigt gennem det religiøse net-univers af Google og links fra andre web-sider.
Hvor vil du henvende dig, hvis du har et spørgsmål om kristendom? Langt størsteparten, nemlig 56 pct., går direkte på nettet. Færre henvender sig til en præst – 37 pct. – mens kun 28 pct. vælger at slå op i Bibelen.
Hvis brugeren ikke søger efter en religiøs webside og alligevel ender på én, er det som regel via links fra andre sider eller simpelthen et tilfælde.
– Trafikken, selv på de religiøse websider, er til en vis grad styret af Google og forskellige medieudbydere, siger Peter Fischer-Nielsen.
Præsterne benytter sig også selv i vid udstrækning at internettet, hvor over halvdelen af præsterne mener, de får kontakt med flere mennesker fra sognet. Desuden her hele 86 pct. fået inspiration til deres prædikener via nettet.
Det er især lokalt, man gør brug af nettet. Her kan det være en mulighed for at kommunikere med flere mennesker i menigheden end dem, der kommer i kirken hver søndag. Præstens rækkevidde bliver på den måde forlænget også ud over hans eget sogn.
Selvom internettet er kommet for at blive, mener præsterne ikke, at kontakten via e-mails og sociale medier kan erstatte den menneskelige samtale. Online-dialogen hjælper dog præsten med en del af den professionelle og praktiske kommunikation.
Undersøgelsen viser, at internettet vil spille en større rolle i fremtiden, fordi de unge har en livsstil, hvor man er online hele tiden, mener Peter Fischer-Nielsen.
Folkekirken står over for en stor udfordring, med det digitale univers foran sig. Mange sogne har endnu ikke en hjemmeside, og langt færre har en side på sociale medier som Facebook.
Men Folkekirken har også åbenbare muligheder, hvis den deltager i det digitale univers.
Det kan netop hjælpe med at bringe kirken i en tæt kontakt med den befolkning, der bruger den, konkluderer Peter Fischer-Nielsen i sin undersøgelse.
Af Lisbeth Bitsch