Norsk præst: Kristne har et imageproblem
Frikirken Oslo Kristne Senter vil af med sekt-stemplet.
Derfor kan man se kirkens logo på busser, fodboldspillere og skøjteløbere.NORGE: Åge Åleskjær, præst i frikirken Oslo Kristne Senter, har et ønske om, at folk skal forbinde ordet folkelighed med Oslo Kristne Senter (OKS).
Derfor har kirken de senere år arbejdet hårdt på at opbygge kirkens navn som et varemærke for på den måde at slippe af med det sekt-stempel, som i manges øjne klæber til den store frikirke.
Åleskjær siger, at det hele begyndte med et ønske om at markedsføre kirken i andre fora end bare i den lokale avis under rubrikken religiøse møder.
– Det norske skøjtelandsholds Ørjan Tvenge spurgte, om vi ville profilere os på hans dragt. Det sagde vi ja til, og til sidst havde hele landsholdet vores logo på deres trøje, siger han.
Indtil nu har Oslo Kristne Senter sponseret Løgenskog Fodbold, det lokale ridecenter, NM i bueskydning og derudover haft reklameplakater på en rutebil. Men det er kirkens sponsorsamarbejde med Lillestrøm Sportsklubb (LSK), som har skabt mest opmærksomhed. Lillestrøm spiller i den bedste norske fodboldrække, Tippeligaen.
Til at begynde med fik kirken sin egen tribune på Åråsen Stadion også kaldt OKS-tribunen.
– Efter møderne har op til 600 personer fra Oslo Kristne Senter været til fodbold og har skabt stemning på Åråsen. Vi har fået god kontakt til Lillestrøms fanklub, Kanarifansen. I begyndelsen var de livsens rædde for os, men efter vi har lært deres slagsange, er stemningen vendt, ler Åleskjær.
OKS-præsten hævder, at samarbejdet med LSK har givet kirken goodwill både i lokalsamfundet og blandt fodboldtilhængerne. Og sidste år viede Åleskjær to Kanarifans midt på grønsværen i pausen mellem de to halvlege i en af Lillestrøms hjemmekampe.
– Nu på søndag skal vi til kamp igen. Vi bliver betragtet som en del af fodboldmiljøet, siger han.
I den sidste tid har der været meget negativ fokus på kristne miljøer i Norge særligt på karismatiske kirker. Åleskjær mener, at mange kristne kirker har et imageproblem.
– Kristne burde søge råd hos marketingfolk. Vi er ofte selv med til at bekræfte folks vrangforestillinger om os. Det sidste års hændelser i Sverige er et eksempel på noget, som er med til at bekræfte sekt-stemplet, mener han.
Men det hjælper ikke at bruge reklamer, hvis det hele ikke udspringer fra kulturen i kirken.
– Der står om den første kristne menighed, at folket satte dem højt. Vi skal selv være med til at skabe velvilje hos folk. Jesus nærmede sig mennesker skridt for skridt. Ved Sykars brønd bad han om at få noget at drikke og brugte på den måde vandet til at opnå kontakt med et andet menneske. I sportsverdenen har vi gjort det samme ved at vise, at vi er interesserede i sport.
– Er det noget, som I kan mærke i menighedslivet?
– Vores vigtigste mål er at sprede de gode nyheder om Jesus. Det er blevet lettere for folk at tage udenforstående med til vores møder, og når vi om søndagen inviterer folk til at få en relation til Jesus, så ved vi, at der altid er mennesker til stede, som endnu ikke er troende.