’Hunden slikkede mit ansigt i stedet for at dræbe mig’
Flere regeringer begår overgreb ligesom IS, mener Majed el-Shafie. Han fortæller sin historie i filmen Freedom Fighters.
– Jeg vågner stadig med mareridt om torturen, selv om det skete for 20 år siden.
Det fortæller egyptisk-fødte Majed el-Shafie. Han er nu præst, bor i Canada og kæmper for forfulgte kristne som leder af organisationen One Free World International.
Dokumentarfilmen ’Freedom Fighters’ fortæller historien om Majeds fængsling og den frygtelige tortur, han blev udsat for. Hans forbrydelse var, at han havde forladt islam for at blive kristen – og at han hjalp med at starte nye menigheder.
– De barberede mit hoved, de trykkede det ned i iskoldt vand og derefter i kogende vand. De brændte mig med cigaretter og udsatte mig for elektrotortur. De skar i mig og strøede salt i sårene. Jeg har stadig mareridt om det, siger Majed el-Shafie.
Hundene nægtede at bide
Den frygtelige tortur fik dog ikke Majed til at miste troen. En dag valgte vagterne så at sende en flok hunde ind i cellen for at angribe ham.
– Da de lukkede hundene ind, sad jeg i et hjørne og dækkede mit ansigt, så godt jeg kunne. Jeg prøvede også at beskytte ryggen og brystet. Hundene kom ind, og jeg var forberedt på at føle vanvittig smerte, men jeg følte ingeting.
Jeg bevægede mine arme, og hundene sad bare rundt om mig. Ingen af dem kom nærmere…Hundene rørte sig slet ikke. Fængselsvagten fandt en ny flok hunde, og det samme gentog sig. Men denne gang kom en af dem hen og slikkede mig i ansigtet!
Flugt via Sinai
Derefter kom Majed på hos-pitalet og senere blev han sat i husarrest. Med hjælp fra nogle venner lykkedes det ham at flygte fra Alexandria.
– Da jeg slap væk, gemte jeg mig bag politistationen, for det var det sidste sted, de ville lede. Så tog jeg til Sinai og stjal et par jetski og ventede indtil kl 5:30, hvor solen ville være bag mig. Derefter tog jeg afsted til Israels grænse, fortæller Majed el-Shafi. Han fik senere asyl i Canada, hvorfra han nu arbejder for forfulgte kristne.
’IS er ikke problemet’
Det har vakt opsigt, at Majed el-Shafie efter drabet på præsten i Normandiet udtalte til det britiske nyhedsmedie Express, at ”ISIS ikke er problemet”.
Han forklarer, at den radikale ekstremisme, som truer verden i dag, er langt større end Islamisk Stat. Der har været angreb i Europa, i USA, i Bangladesh, Libyen, Yemen og flere andre lande. En egentlig verdensomspændende forfølgelse er nemlig ikke noget nyt.
– Jeg tror, at kristne er det egentlig mål, præcis som vi plejer at være. Det har kristne i Mellemøsten oplevet i hundreder af år. Det virker chokerende lige nu, men det er ikke noget nyt. Det bør ikke overraske nogen, hvad der sker af angreb i alle disse lande, siger el-Shafie.
Han håber, at de muslimske lande vil bekæmpe jihadi-ideologien gennem undervisning.
Samtidig nævner han sin bekymring over situationen i Pakistan, hvor børn gennem skolebøgerne lærer at hade kristne og andre ikke-muslimer.
Radikale regeringer
– ISIS er ikke problemet, for før dem var det al-Qaeda, før dem var det Hizbollah og Hamas og før dem igen var der andre organisationer. Problemet er ektremisternes ideologi, og almindelige muslimer må hjælpe os i kampen, mener Majed el-Shafie.
Han taler om, at den radikale ideologi ikke bare findes i jihadist-grupper og blandt ”ensomme ulve” men også i mange arabiske, afrikanske og asiatiske regeringer. Her sætter man kristne i fængsel og dræber dem, mens man vender det blinde øje til, når muslimer forfølger ikke-muslimer.
Egyptens præsident, Abdel-Fattah el-Sisi, har udtrykt en lignende holdning, da han talte på Al-Azhar universitetet. Her fortalte han de ledende muslimske gejstlige, at de har et ansvar ”overfor Allah” til at være med til en ”religiøs revolution”.
Det er dog stadig svært at være kristen i Egypten.
En kristen fra Cairo har for nylig sagt, at kristne føler sig som andenrangs borgere og at de er lige så undertrykte i dag, som de var under den islamistiske præsident Mohamed Morsi.
– Vi kan gå frit rundt uden at frygte forfølgelse. Men vi føler, at når det kommer til udøvelse af troen, er vi ikke lige som borgere. Vi føler os tvunget til at undskylde for at være koptiske kristne, og det føles utrygt at skulle spørge om lov til at bede i en kirke, forklarer den kristne egypter ifølge Christian Post.