Nødhjælp skal matche lokalbefolkningen

Nødhjælpsorganisationerne skal være bedre til at tænke i langsigtede løsninger, mener norsk nødhjælpsarbejder i Sri LankaSRI LANKA – Nødhjælp strømmer til de ramte områder
efter tsunamien anden juledag. Nu består udfordringen i at koordinere hjælpen med øje for lokale behov.

Travlheden er stor hos Centre for National Operations, som står for at drive og koordinere
nødhjælpen. De uddeler mad, har overblikket over vejnet og transportmidler, etablerer
midlertidige lejre for de hjemløse, sørger for forældreløse børn og andre savnede personer.
FN’s generalsekretær Kofi Annan har fornylig rost CNO for deres effektivitet.

Det fortæller Lars-Ivar Gjørv fra den norske Strømmestiftelsen, som blandt andet arbejder sammen med danske Mission Øst.
– En hjælpeorganisation tilbød på et tidspunkt 50.000 tons ris til hjemløse i Sri Lanka, og det faldt på et tørt sted, siger han. Men Lars-Ivar Gjørv
kender også adskillige eksempler på tilbud om nødhjælp, der er slået fejl.
For eksempel da et amerikansk lægehold blev afvist
med beskeden om, at der allerede var læger nok på Sri Lanka. Eller nogen, som måtte erkende, at tilbudet om gratis svinekød ikke var nok til at friste
befolkningen i Indonesien, hvor hovedparten af befolkningen er muslimer.
– I udgangspunktet er det jo en prisværdig og værdifuld gave, givet i bedste mening, men hjælpen skal matche modtagerne, ellers giver det jo ingen mening, fastslår Gjørv.
Han mener, nødhjælpsorganisationerne i højere grad
skal satse på varige løsninger.
– Vi kører for eksempel en såkaldt mikrofinansieret virksomhed, hvor vi giver små lån til fattige familier. På den måde får de hjælp til at skabe deres egen lille virksomhed – og derved skabe deres eget livsgrundlag.
Mission Øst/- ole