Kirken i medieoffensiv for at blive synlig

Kirker og kirkelige organistioner satser store beløb på at nå ud med deres budskab.Den ene kirke efter den anden ændrer kirkeblad, får logo og nyt smart brevpapir. For de samme udgifter når de ”kunderne” meget mere indbydende og relevant. Samtidigt sætter det en spændende proces i gang i kirker og foreninger for at nå ind til kernen i deres visioner.

Sognepræst Gert Nicolajsen er en af de præster, der har udfordret menigheden til at finde sammen om et logo

Vi har altid brug for våbenskjold og stempler for at fortælle vores historie om, hvem vi er. Men det kræver evig fornyelse at nå brugerne.

FDF satser millioner

For nylig vedtog FDF’s landsmøde at afsætte tre millioner kroner til ny handlingsplan, der skal undersøge FDF’s profil og gøre bevægelsen mere synlig i medierne.
Der er medlemsflugt fra FDF. Foreninger nedlægges, så FDF vil lave en landsdækkende undersøgelse af FDF’s egen profil samt nye medievenlige aktiviteter. FDF har de sidste tre år mistet 1000 medlemmer om året, men i samme periode har 70 af foreningens 400 kredse været en del af en særlig handlingsplan, som har medført stor fremgang. Der er 26.400 medlemmer i FDF.

Fælles arbejde i kirken

Fjelstervang og Vorgod sogne ved Videbæk er endnu engang gået nye veje for at styrke kirkernes synlighed i lokalsamfundet. De har lige lanceret deres nye logo, der fremover vil præge kirkens kommunikation i kirkebladet, breve, hjemmeside og annoncer.
– Egentlig var det et banalt behov for noget nyt brevpapir, der fik de kreative tanker i gang hos et udvalg i Vorgod og Fjelstervang, forklarer sognepræst Gert Nicolajsen.
Den lokale grafiker Mette Bølling Kousgaard har designet sognenes nye fælles logo.
– Det har været en spændende proces, hvor vi fik samlet vore sogne i et godt og varmt fællesskab, fortæller Gert Nicolajsen, der selv er medlem af hovedbestyrelsen i Den Danske Præsteforening. Han erkender, at det er ret enestående, at man i Folkekirken går nye veje og etablerer sin kommunikation omkring et logo.
– Jeg er overbevist om, at vi også indenfor kirken skal gøre os synlige og vise, hvad vi står for på en ensartet måde. Sådan er det jo i samfundet, vi er en del af, siger sognepræsten.

Positiv intern proces

Jens Christian Lynderup oplever en stigende efterspørgsel på information end det, man lige selv kan finde på

Journalist og grafisk rådgiver Jens Christian Lynderup oplever en stigende efterspørgsel på bedre information end det, man lige selv kan finde på. Man har brug for at grave internt for at finde ud af, hvad man kan og vil kommunikere ud til omgivelserne. Den proces får sat en positiv proces i gang internt for at komme ind til sjælen af kirkens passion, fortæller Jens Christian Lynderup fra Team Lynderup. Hans grafiker Mette Kousgaard har også lavet logoer for Skjern og Vorgod kristne friskole, Kirkeligt Medieforum for unge, Israelsmissionens Unge. Det er et samspil, hvor Mette leverer stregerne og Jens Christian leverer indholdet.
– Folkekirken har ikke noget logo. Den har ikke noget entydigt signal, som er Folkekirkens. Det er vi selv nødt til at definere, siger han.
– Det, der betyder noget, er, at folk får ejerskab over denne proces. Hvad er det for signaler, man gerne vil sende i forhold til det ståsted, man har. Her er det rigtigt spændende at designe til kirker, fordi der er masser af teologi i, smiler bogtrykkeren.
– Det er spændende at få en proces i gang om, hvad der giver positiv kommunikation? Når vi går sammen, bliver vi stolte af det sammen.

Prisen den samme

– Når det gælder prisen på kirkebladet, er det også en solstrålehistorie. Tidligere udkom vi seks gange årligt i tofarvetryk med otte sider. Nu udkommer vi fire gange årligt i firfarve på 16 sider – og bruger ret præcist de samme penge årligt (ved at spare en del porto og kun skulle trykke 4 gange), slutter Gert Nicolajsen.