Storslået kormusik
To veltunede norske kor begiver sig til Ljubljana, Slovenien, og forener sig med et tredje lokalt universitetskor, øver ihærdigt på Iver Kleives 12 satser og 80 min. lange storværk, Requiem, og når til et såre homogent produkt.Lydteknikeren får hele 125 spændstige sangere, 2 solister og et majestætisk orgel til at stå så skarpt, som foregik det lige ved ens øre. For musikken tåler at høres klart. Den seriøse requiem-tekst får fuld valuta for pengene i Kleives overbevisende musik. Det er dramatisk og dybt bevægende, og man sidder mange gange undervejs og flæber over værkets stærke kraft.
Norske Iver Kleive er kendt som en musiker og komponist, der breder sig over genrer fra rock, jazz og pop til kompositionsmusik – og behersker dem. Dette skrives i øvrigt på et tidspunkt (november 2007), hvor han netop har været på koncertturné i danske kirker sammen med Poul Dissing.
På terrordagen, den 11. 9. 2001, fik Kleive opgaven stillet at skrive et requiem. Man lugter skæbne! Requiemet er tilegnet terrorofrene og hans egen afdøde lille søn samt alle soldaterne, som kommer hjem i en kiste.
Orglets livlige og udfarende opspil til koret og samspillet med dette er af improvisatorisk karakter, en kunst Kleive er kendt for vidt og bredt, især blandt organister i hele Norden, hvor han som improvisator for øjeblikket er et must. Han sidder selv ved orglet på denne optagelse i det ærværdige koncerthus i Ljubljana.
Korpartierne bygger hovedsageligt på traditionel velklingende treklangsharmonik. Partituret foreskriver formentlig 6-8-stemmighed, så klangen er storladen og bred og kræver f.eks. ofte meget høje sopraner. Den latinske tekst mikses behændigt og raffineret med lange passager på norsk (bl.a. bringes en hel norsk salme).
Alt i alt er det blevet til et værk af stor karat og skønhed, der trækker på diverse traditioner fra det europæiske bagland, såsom russisk munkesang, Fauré, gregorianik og iørefaldende 4-stemmighed. Og så efterlader det nærmest den stakkels lytter chok-agtigt berørt!
Det kan ske, at ældgamle musikformer pludselig oplever stor popularitet. Som da spanske munke med deres gregorianske sang pludselig toppede hitlisterne med et cd-salg på 6 mill. for knap 15 år siden.
Lunds Studentersangere, eller rettere 12 mand derfra, har i kølvandet på denne popularitet indspillet 20 gregorianske sange af denne tekstbaserede musik, hvor der stiles mod at give de kristne tekster et musikalsk udtryk, som svarer til, hvad de lægger op til.
Det, der taler til nutidsmennesket i den enkle, stille og unisone (enstemmige) og uakkompagnerede sang, er atmosfæren af ro, stilhed og meditation. Freden og balancen, man oplever ved at lytte til gregoriansk musik, er noget, nutidsmennesket tørster efter. Måske nærmer man sig den bedst ved at tage sig god tid, lægge sig fladt på ryggen med høretelefoner på og lade musikken få lov til at virke på dens egne præmisser. Den hellige musik har intet ønske om at imponere, være smart og opnå popularitet. Den emmer af et årtusinder langt kristent åndedrag, der ønsker at lovprise og give sig hen i inderlig tilbedelse og ophøjelse.
Sangene er grupperet således: Fra jul til pinse, søndagens tidebønner osv. Sproget er naturligvis det gamle kirkesprog, latin, men en del er også med svensk tekst. Der er en stor efterklang i det store kirkerum, de synger i, som giver sangen et befordrende flow.
Erik Linow
Kleive: Requiem 81 min.
Kirkebutik.dk-pris: 145 kr.
In dulci jubilo 55 min.
Kirkebutik.dk-pris: 55 kr.