Grænsen for lumrereklamer er ikke nået
Radio- og tv-nævnet afviser i ny afgørelse at skride ind overfor reklamer med pornografiske og kønsdiskriminerende undertoner.I december kunne initiativtagerne bag foreningen Pornofrit Miljø fejre otte års fødselsdag.
Milepælen blev blandt andet markeret med en erklæring om at blive endnu mere synlig i kampen for at dæmme op for pornografisk materiale, der oversvømmer det offentlige rum som aldrig før.
Meget tyder da også på, at grænsedragningen for reklamer med pornografisk indhold og eksponering af varer ledsaget af letpåklædte kvinder langt fra er slut.
Således har Radio- og tv-nævnet netop afvist en klage over TV Syds reklamer for en pornomesse i Aabenraa, og samme kanals reklame for butikskæden Fleggaard.
Selvom reklamen fra Fleggaard har åbenlyse pornografiske undertoner, afviser nævnet ligeledes, at den har kønsdiskriminerende karakter.
Reklamefilmen fra Fleggaard indledes med, at en sælger på sønderjysk siger: Her hos Fleggaard overvejer vi at bruge det kendte reklametrick med at vise store bryster og små hundevalpe for at få flere kunder i butikken.
Herefter klippes der til et nærbillede af en kvinde, der kysser en hundehvalp. Der zoomes ud, så man ser, at kvinden ligesom tre andre kvinder – kun sparsomt påklædt – befinder sig i en Fleggaard-trailer, der er monteret på en Fleggaardbil.
Seancen finder sted på en landevej, og de letpåklædte kvinder følges af en lang kø af mandlige bilister, der dytter og vinker.
En af kvinderne vrider sig udfordrende omkring en stang svarende til dem, der benyttes af striptease-dansere.
Reklamen slutter med, at hele kortegen ankommer til en af Fleggaards forretninger, mens sælgeren konstaterer:
Det er vist lige over grænsen.
I et svar til Radio- og tv-nævnet afviser TV2 at kvindernes fremtoning i reklamefilmen kan betegnes som usømmelig eller sexistisk.
– Vi har opfattet reklamen som en ironisering over reklamens brug af smukke kvinder og nuttede dyr som blikfang, lyder det fra TV2, der dog medgiver, at reklamens fremstilling af kønnene kan forekomme en kende éndimensionel.
Heller ikke Fleggaard anerkender filmens sexistiske aspekt.
– Kombinationen af kvinder og hundehvalpe er en gammel reklamekliché, og det er efter vores opfattelse det, der gør, at filmen er humoristisk og ikke sexistisk, bedyrer butikskæden.
Begge svar anerkendes af Radio- og tv-nævnet, der afviser at reklamen strider mod reklamebekendtgørelsen.
Det sker med henvisning til, at kvinderne ifølge nævnet er påklædte, og at bryster og kønsorganer er tildækkede.
Ved Udfordringens gennemsyn af den 40 sekunder lange reklamefilm syntes de medvirkende kvinder dog at være mere af- en påklædte.
Radio- og tv-nævnets otte medlemmer var da heller ikke internt enige i den officielle afgørelse.
Et af medlemmer udtrykte således bekymring for en glidebaneeffekt, hvor grænserne for hvad der er acceptabelt – og dermed grænserne for, hva der anses for kønsdiskriminerende forrykkes.
I Fleggaards film lagde det uenige medlem vægt på, at kvinderne i reklamen bliver fremstillet som sexobjekter uden sammenhæng med de produkter, der reklameres for.
Afvisningen af pornografiske undertoner i reklamen var nævnet dog enige om.
En afvisning der dog blev ledsaget af det forbehold, at ironi og humor kan anvendes som et alibi for at benytte kvinder og dyr i reklamer.
– For så vidt angår den anvendte form for humor finder Radio- og tv-nævnet det betænkeligt, at den af TV2 anførte ironisering over reklamebranchens brug af smukke kvinder og nuttede dyr som blikfang i praksis risikerer at fungere som et skalkeskjul for at overtræde bestemmelserne i reklamebekendtgørelsen, hedder det i afgørelsen.
Eftersom pornografi er tilladt i Danmark, vurderer Radio- og tv-nævnet ikke, at TV2 kan klandres for at bringe reklamer for pornomesser.
En specifik klage over TV Syds reklame for Erotic Worlds pornomesse i Aabenraa blev således afvist. Som begrundelse pegede nævnet på, at spottet ganske vist indeholdt både nøgne og letpåklædte kvinder, men at de fremstod utydelige og var tildækkede af omfattende tekst.
Kombinationen med mange hurtige klip og reklamefilmens kvalitet gør, at Radio- og tv-nævnet ikke finder det pornografiske indhold usømmeligt eller i strid med den gældende lovgivning.