Kirkens folk går i IKEA

Hvordan kan kirken styrke sin profil? Det spørgsmål funderer den svenske biskop i Lund, Antje Jackélen over, og søger svaret hos IKEA.Hun har nu sendt alle stiftets provster til IKEA. Her håber hun, de kan lære af møbelgigantens fremgang.
– Vi var overraskede, men forstår, at deres værdigrundlag adskiller sig fra de fleste andre virksomheder, siger Malmø-provsterne Maj Lis Ekendahl og Mats Egfors til Sveriges Tevevison (SVT), der fortæller, at møbelgiganten ofte beskrives som en folkevækkelse.
IKEAS grundlægger udfærdigede således retningslinjer for, hvordan personalet skal tænke og agere overfor kunderne.

Tilstrækkeligt med ligheder og uligheder

Biskop Antje Jecklén er klar over, det kan forekomme kontroversielt at sammenligne kirken med et kommercielt foretagende som IKEA. Alligevel finder hun initiativet meningsfuldt og givende.
– Vi har tilstrækkeligt med ligheder og uligheder til at føre en spændende samtale siger hun.