Trækfugle over Israel farligere end alle arabiske flyvevåben tilsammen

Israels luftvåben – et af verdens stærkeste – har et særligt problem: trækfugle, især storke, der udgør en dødelig fare for kampfly-piloter.Over 700 millioner trækfugle, heraf 600.000 hvide storke, flyver årligt over Israel to gange årligt – om foråret og efteråret – mellem Europa/Asien og Afrika. Selv en lille fugl kan have en dødbringende virkning, hvis den rammer et fly.

Israel er et paradis for ornitologer og amatør-fuglekikkere, men deres glæde ved at iagttage de enorme fulgetræk er samtidig et mareridt for israelske piloter.

Siden midten af 1970’erne har musvåger, storke, pelikaner, ørne og andre fugle udgjort en større fare for israelske kampfly end alle arabiske flyvåben tilsammen, mener sagkyndige.

Dette skyldes især Israels geografiske beliggenhed mellem de tre verdensdele, og at landet er lille med et diminutivt luftrum, der skal bruges af såvel fugle som fly. Der er en luftkorridor for fugle, men denne “flaskehals” må deles med fly.

Fuglekikkere fører kontrol med fugletrækkene og videregiver deres oplysninger til luftvåbnet, der markerer områder, som krigsfly ikke skal beflyve.

Trods alle forholdsregler hænder der sammenstød mellem fugle og fly, enten i form af beskadigede flyvinger, ved fuglesindsugning i flymotorer eller på anden vis.

En tidligere israelsk kampfly-pilot, oberstløjtant (af reserven) Danny Grossman, der har været sikkerhedssagkyndig i en lang årrække, siger: – Engang var der over 100 sammenstød med fugle årligt, nu og da med frygtelige følger, og man opfattede det ofte som noget fra naturens side, som man ikke kunne gøre andet ved end at gå til en synagoge og bede en bøn over at være sluppet heldig.

Taktisk problem


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Ifølge Grossman opfattede luftvåbnet dette anliggende som et taktisk problem, svarende til at omgå fjendtlige overflade-til-luft missiler og udvikling af en doktrin til at undgå disse.

– Når et fly bevæger sig med en fart af 1200 km/t, er der tale om en kraft på flere tons, siger Grossman. Fuglekikkerne hjælper os til at kortlægge trækfuglenes rute. Vi var chokerede over at opdage, at fug;ene fløj gennem de samme luftkorridorer som krigsfly, i særlige højder og på særlige dage hvert år. Det tog os to år at udarejde en plan for at undgå fugleflokkene.

Besparelse: 500 mio. dollars


Artiklen fortsætter efter annoncen:



– Resultatet var dramatisk, siger han. Antallet af sammenstød faldt drastisk. Luftvåbnet rapporterede om en 76 procents nedgang af sammenstød mellem fugle og fly – og dette menes at have sparet over en halv milliard dollars mellem 1984 og 2001.

– Idag er der blot omkring 20 sammenstød årligt, siger Grossman videre. Det har været på dette niveau de sidste 16 år. Der er stadig beskadigede fly. Men det er en halv snes år siden, at et fly styrtede ned efter at være blevet ramt af en fugl.

Luftvåbnet erkender, at det hverken kan ignorere eller konkurrere med naturen – og giver de enorme fugleflokke masser af plads hvert forår og efterår.

Nu og da kan man stå i over en time og prøve at tælle storke på træk. De bliver bare ved med at komme. Når de oplever en termisk opvind, begynder de at glide, i formationer.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Så kan man bedre tælle dem.