Gamle salmer i nye klæder
Klosters nyeste album Ni salmer og en aftensang er helt unik på alle måder.Med Mikael Andreasen i spidsen, formår Kloster at puste ny liv og ånd i de gamle salmer, som for nogle af os måske godt kan virke lidt støvede ellers, men som faktisk indeholder dybe meningsfulde budskaber om tro, tvivl og eksistens.
Selve musikken udfolder sig meget kreativt eksperimenterende og nytænkende, i en genre som Andreasen selv har betegnet pastoral folk. 26 musikere har ydet deres bidrag, og der bydes på spændende og anderledes instrumenter som fx sav, duduk, farfisa-orgel, melodica og omnichord, udover de mere sædvanlige som guitar, trommer og klaver.
Der eksperimenteres melodisk og stemningsmæssigt med alle elementer, også vokalerne (hvilket gør, at det nogle gange godt kan være lidt svært at opfatte, hvad de synger). Dette ender ud i kunstfærdige melodier, der får det til at løbe koldt ned af ryggen og nakkehårene rejser sig – på en god måde, fordi det er så smukt og mystisk.
Størstedelen af numrene bevæger sig indenfor mol, så hvis ikke det skal komme til at lyde som en trist omgang, der kører i baggrunden, skal man indstille sig på at sætte tid af, til at sætte sig i sofaen med teksthæftet og bare lytte til musikken, og fordybe sig, for at få det største udbytte.
Men det er også det værd! De gamle salmer indeholder dyrebar visdom, som vi alle kan have glæde af, selvom det gamle sprog måske kan være en udfordring for nogle. Højdepunktet for mig selv var sangen Urolige Hjerte og her teksten Urolige hjerte! Hvad fejler dig dog? Hvi gør du dig smerte, du ej har behov? Er han ej din Fader, som råder for alt?. Så har jeg afsløret lidt, og der er stadig rigtig meget til gode i dette album.
Mette Jepsen