Trafikmareridt

Det sidste år har været meget stresset. Så min søde kone foreslog, at vi skulle tage en udvidet weekend på Malta, ”hvor vi rigtig skulle slappe af”.
Den var jeg straks med på. For Malta er jo korsriddernes ø. Og Paulus blev reddet i land her, da han led skibsforlis om vinteren på vej til Rom. Apostlenes Gerninger fortæller spændende om det. Da de tændte et bål på stranden for at få varmen, blev Paulus bidt af en giftslange, men han tog ikke skade. De lokale folk troede derfor, at Paulus var en gud. Han blev inviteret til at bo på en rig mands gård. Og da Paulus også helbredte bedstefaderen her, blev befolkningen kristen.
Jeg glædede mig til at besøge St. Pauls Bay, hvor strandingen skete, og den grotte, hvor Paulus boede i tre måneder.
Men det med at ”slappe helt af” blev nu ikke til noget. Jeg havde nemlig hjemmefra lejet en bil, da jeg mente, det var lettere end at køre bus. Men da vi hentede bilen i lufthavnen, så jeg til min skræk, at styret sad i den forkerte side… Der er nemlig venstrekørsel. Så jeg var et rystende nervebundt, når vi kørte rundt i venstre vejbane eller i de smalle gader i evig jagt på en p-plads. Det værste var rundkørslerne. Jeg forsøgte at ligge yderst og liste rundt. Men søndag kørte en travl dame ind i os i en flersporet rundkørsel, og politiet blev tilkaldt. Selvriskoen på 5.000 kr. røg, men heldigvis kom ingen til skade.
Mandag var vi kørt ud på landet i håb om at undgå flere rundkørsler og ulykker. Min kone sad med lukkede øjne og bad, kunne jeg skimte ud af venstre øjenkrog, når jeg rodede efter gearstangen, der jo også sad ”forkert”. Vi tog mange omveje. Pludselig havnede vi i lufthavnen, hvor bilen skulle afleveres. Konen takkede for bønnesvar.
Så vi afleverede bilen før tiden og tog bussen resten af tiden. Det var endda Arriva, som også kører i Jylland. Og det kostede kun 20 kr. for en hel dag.

Det var dejligt afstressende, så hvis du nogensinde skal til Malta, så tag bussen!