MAF redder liv i Afrika
MAF-fly har netop evakueret nødhjælpsarbejdere fra Sydsudan. Men også i andre lande oplever både udenlandske og nationale medarbejdere, at MAF er en livline i tilfælde af sygdom.
Flere nødhjælpsarbejdere blev evakueret med fly fra Sydsudan den 28. januar, fortæller Arne Puggaard fra MAF.
Da volden brød ud i den lille sydsudanesiske by Pibor, var MAF (Mission Aviation Fellowship) klar til at evakuere nødhjælpsarbejdere fra området. Flere personer fra fem forskellige ngo-organisationer blev fløjet ud, herunder to fra Medair, som arbejder med et vigtigt fødevareprogram for underernærede børn.
Efter at have modtaget anmodningen om bistand fløj et MAF-fly gruppen til landets hovedstad, Juba.
Den hurtige forværring af sikkerhedsituationen opstod (28/1), da en tidligere kommandant for oprørsstyrkerne sammen med en gruppe livvagter trængte ind i byen og nægtede at aflevere deres skydevåben.
Den efterfølgende ildkamp med regeringssoldater resulterede i flere ulykker og tilskadekomne. Der udbrød panik blandt lokalbefolkningen, og 2.000 af dem flygtede fra Pibor og søgte tilflugt på en nærliggende FN fredsbevarende base.
Efter årtier med krig for at opnå uafhængighed fra Sudan i nord, er Sydsudan i dag oversvømmet med våben. Regeringens kontrol i mange regioner er meget svag, hvilket betyder, at konflikter hurtigt kan eskalere og bringe bistands- og nødhjælpsmedarbejdernes liv i fare.
For mange er adgangen til flytransport blevet et spørgsmål om liv eller død.
Det erfarede den norske missionær Yngvar Aarebrot, der kort før jul var ved at afslutte et fire-ugers ophold i Mozambique.
– Jeg var i Kuamba for at tilse et nyt børnehjemsprojekt, da jeg blev akut syg. Fredag begyndte jeg at føle mig virkelig dårlig. Jeg var syg og sløv – og svedte meget. Malariaen havde fået tag i min krop, fortæller Yngvar.
Jeg kom til en lokal klinik, hvor prøverne bekræftede, at jeg havde malaria. Denne tropesygdom kan være livstruende, og vesterlændinge er særligt sårbare.
– Jeg havde brug for behandling på et større hospital, men der var ingen andre muligheder end en togrejse på elleve timer med afgang næste morgen til hospitalet i Nampula. Den besked var skræmmende for mig med tanke på, hvordan sygdommen kan udvikle sig.
Heldigvis fik Yngvar telefonkontakt med sin kone, Maj Brit, hjemme i Norge.
Hun fik kontakt med en
ekspert i tropesygdomme, som sagde, at såfremt malariaen var aggressiv, måtte der højst gå to timer, inden Yngvar kom under behandling.
Det var jo umiddelbart helt umuligt!
Lægen rådede Maj Brit til at komme i kontakt med MAF i et forsøg på at få hjælp.
– Jeg fik en opringning lørdag aften klokken 21.30, fortæller MAF Norges leder, Øystein Samnøen. Herefter satte han sig hurtigt i kontakt med den lokale
medarbejder Gerd, der er gift med MAF-piloten David LePoidevin i Mozambique.
Fem minutter senere fik jeg en sms, hvor hun skrev, at hun havde fået fat i David, og at han var klar til at gå i luften og hente Yngvar næste morgen, så snart det blev lyst.
Mens dette skete i Norge, lå Yngvar og forberedte sig på en lang og livsfarlig rejse. Han frygtede både den lange togrejse og evt. tyve.
– Så ringede Maj Brit og fortalte, at de havde fået kontakt med MAF, som ville komme og hente mig ved solopgang næste morgen. Det var en enorm lettelse! fortæller Yngvar Aarebrot.
– Det var en stor tryghed at møde MAF-piloten David LePoidevin. Jeg følte mig i gode hænder, fortæller Yngvar og tilføjer, at han også fik hjælp efter at han var ankommet til hospitalet i Nampula:
– Jeg fik lov til at bo på Wycliffes gæstehus, hvor Gerd hjalp mig med at booke billetter til flyvningen hjem til Norge.
– Det føles skræmmende at blive syg i udlandet, hvor der ikke er et netværk, som man er vant til hjemme. Man føler sig pludselig meget alene.
Jeg kan se Guds omsorg i det hele, og MAF er et livsvigtigt sikkerhedsnet, slutter Yngvar Aarbrot, som er leder af den norske organisation Nytt Håp.
Hvert 3. minut starter eller lander et MAF-fly i ét af de 30 ulande, hvor MAF flyver for livet.
Den primære opgave er at hjælpe lokalbefolkningen. Men siden MAF startede sin flymission lige efter 2. verdenskrig, har utallige udsendte missionærer og deres pårørende oplevet, hvor trygt det er, at MAF er til stede som en sikker livline.
MAFs piloter i det sydlige Sudan og nabolandene er også fortsat på stand-by i tilfælde af, at yderligere evakueringer er påkrævet med kort varsel, fortæller Arne Puggaard fra den danske afdeling af MAF.