Ingen ateist i skyttegraven
En ny undersøgelse fra USA viser, at de fleste soldater ville bede til Gud under beskydning – og at soldaterne med de værste krigsoplevelser også gik i kirke efter krigen.De mest traume-ramte veteraner fra 2. verdenskrig bad mere og gik mere i kirke efter krigen, viser en undersøgelse, som netop er offentliggjort i The Journal of Health and Religion.
Undersøgelsen viser, at jo værre kamphandlingerne var, jo mere bad soldaterne. Faktisk gik antallet af bedende op fra 42 til 72 procent.
Det viser sig også, at blandt veteraner, der opfattede deres krigsoplevelser som negative, ville 21 procent gå i kirke efter krigen. Derimod var 26 procent af soldaterne med mere positive oplevelser fra krigen mindre tilbøjelige til at gå i kirke.
Brødrene Craig og Brian Wansink står bag undersøgelsen med titlen Are There Ateists in Foxholes? Combat Intensity and Religious Behaviour (Findes der ateister i skyttegrave? Kamp-intensitet og religiøs adfærd).
Craig Wansink er professor i religion ved Wesleyan College i Viriginia, mens Brian Wansink er professor i forbruger-adfærd ved Cornell University.
I et interview med avisen The Christian Post fortæller Craig Wansink, at han var overrasket over, hvordan bøn under intense krigshandlinger ofte betød mere end alt andet.
– Det overraskede mig, at der under de svære kampe ikke bare var mere tro på en overnaturlig magt – men der var også mindre tillid til andre mennesker og til nationalistiske idealer.
– Under en krig kan soldater være motiveret af ønsket om frihed, had til fjenden eller længsel efter at kunne tage hjem. Men under svære kampe vil disse faktorer betyde mindre, og soldaterne vil mere og mere vende sig til bønnen, siger Brian Wansink.
Brødrene Wansink har studeret arkiverne med oplysninger om amerikanske infanterisoldater, som gjorde tjeneste i Stillehavet i foråret 1944.
– Vi var interesserede i, hvordan folk reagerede under de værste kampe. Det viste sig under 2. verdenskrig, at den enkelte soldat normalt ville bede alene, ikke i arrangeret bøn sammen med andre, forklarer religionsprofessoren.
– Alligevel er denne vægtlægning på bøn – sammen med den negative oplevelse, man deler med andre – medvirkende årsag til, at flere soldater går i kirke efter krigen, forklarer Craig Wansink.
Undersøgelsen blev offentliggjort i forbindelse med USAs Memorial Day den 27. maj. Tradtionelt er det både en højtidelig mindedag for de faldne i krigen og en afslappet lang weekend for alle.
– Jeg er ikke statistiker, men jeg opfatter det som en meget troværdig undersøgelse på baggrund af mine 24 år i luftvåbnet, siger Joe Davis. Han er pr-direktør i foreningen af veteraner fra udenlandske krige og har selv været soldat under den første Golfkrig og under humanitære missioner i Somalia og Rwanda.
Samtidig mener han dog ikke, at veteraner fra de seneste amerikanske krige er helt så religiøse som i tidligere tider. Men Craig Wansink er uenig med Davis på dette punkt:
– Det helvede som intense kampe er, vil påvirke forskellige mennesker forskelligt. Men jeg ville ikke blive overrasket, hvis veteranerne fra de seneste krige skulle vise sig at reagere ligesom de tidligere.
– Fremtidige undersøgelser vil naturligvis fokusere på, hvordan veteraner finder meningsfulde fællesskaber – eller støttegrupper – og hvordan troen på en højere magt præger disse relationer, slutter Craig Wansink.