Opfordring til utroskab undergraver samfundet moralsk og økonomisk
Torsdag aften kunne TV Avisen rapportere, at kommuner sparer penge ved, at ægtepar bliver boende sammen. Der skal flere ydelser til enlige forsørgere.
Derfor er det en fordel at forebygge skilsmisser, og hver fjerde danske kommune investerer derfor offentlige velfærdskroner i parterapi, som hjælper ægtepar til at blive boende sammen.
Men et datingsite hælder grus i maskineriet og skaber dermed øgede udgifter for samfundet. Victoria Milan opfordrer gifte og samboende til utroskab for at sætte lidt krydderi på tilværelsen. Og det er ikke kun uetisk – det er også en dyr affære for samfundet.
Det skader familien
Utroskab er ofte årsag til skilsmisse, og skilsmisser går ud over både partnere og børn. Dansk og international forskning viser, at skilsmisser indvirker negativt på børns sundhed, både fysisk og psykisk. Børn, der oplever skilsmisse, dukker oftere op i statistikker som ”udsatte”, fordi de ofte viser sig at have misbrugsproblemer. De optræder oftere i kriminalregistre, og de falder hurtigere ud af uddannelsessystemet (Anette Due Madsen: Far, mor og skilsmissen, Dansk Psykologisk Forlag 2012).
Selv om nogle skilsmissebørn også klarer sig forbavsende godt, er det logisk, at skilsmisser – og derfor også Victoria Milans opfordring til utroskab – er en ekstra udgift for samfundet.
Familien er samfundets byggesten. Sunde familier er fundamentet for den opvoksende generation. Og sundheden består bl.a. i, at partnere og ægtefolk er tro mod hinanden. Sammenhold sikrer trygge opvækstbetingelser for børnene.
Ikke krydderi men gift
Alt dette forsøger en erhvervsvirksomhed med adresse på Malta at tjene penge på at ødelægge i Danmark. Og lokkemidlet er at skabe lidenskab, spænding, nærhed og krydderi i parforholdet.
Men det er altså direkte forkert. Sidespring er ikke et krydderi på ægteskabet – det er tvært imod ødelæggende.
Utroskab er den sikre vej til skilsmisse, og skilsmisse har store personlige omkostninger for ægtefæller og børn og økonomiske omkostninger for samfundet.
DR og Tv2 svigter
Derfor er det uforståeligt, at Victoria Milan får lov til at fremture uimodsagt. Og ufatteligt, at mediegiganter som Danmarks Radio og TV 2 finder sig i, at deres logoer bliver brugt på datingsitet. Det er rigtig dårlig kommunikation for disse public service-medier.
Victoria Milan reklamerer desuden på flere radiokanaler. Vi har modtaget henvendelser fra vore medlemmer, der er blevet meget stødte over datingsidens reklamer på de radiokanaler, der hører under SBS Discovery Media A/S. Selv om en klage over disse reklamer er blevet underkendt af Kulturstyrelsen, mener KLF, Kirke & Medier, at der må være grænse for, hvad også kommercielle medievirksomheder giver sendetid til.
Victoria Milans opfordringer til utroskab er samfundsundergravende og bør derfor stoppes. Det er uforståeligt, at Kulturstyrelsen ikke tager dette samfundsproblem alvorligt.
Kommentar af Mikael Arendt Laursen, generalsekretær i KLF, Kirke & Medier