Sprogstudier støtter vækkelse på Madagaskar
Den lutherske kirke på Madagaskar, som oplever vækkelse, uddanner evangelister og præster med it-værktøj fra Danmark.
Ordet PLOTLearner lyder ikke umiddelbart som et mægtigt redskab til en åndelig vækkelse, og det er det heller ikke. Men det pædagogiske it-værktøj fører ind i bibeltekstens oprindelige mening og giver dermed begejstrede evangelister masser af godt stof til prædikener og undervisning af nye kristne.
Det erfarer Den lutherske kirke på Madagaskar, som i disse år er ”ramt” af en mægtig vækkelse.
– Det er en hyrde-bevægelse, som udklækker evangelister og kateketer, der fortæller begejstret om det kristne budskab, hvor de kommer frem, fortæller dr. Lotera Fabien, der er rektor på Den lutherske kirkes teologiske seminarium, SALT.
Øger elevernes forståelse
Omkring 60.000 malagassere er involveret i hyrdebevægelsen, som bliver favnet af Den lutherske kirke og derfor ikke ender i sekterisme. For nylig indsatte kirken omkring 600 evangelister fra hyrdebevægelsen til tjeneste i kirken.
– Bevægelsen blev tidligt inkorporeret i kirken, og den får nu ny kraft, fordi vi kan diskutere vores forskellige tolkninger og teologiske opfattelser, forklarer Lotera Fabien og henviser til et it-læringsværktøj fra Danmark, som tillader de studerende at lære Bibelens tekster at kende direkte fra den hebraiske grundtekst.
– Uden PLOTLearner havde vi ikke en chance for at lære de bibelske grundsprog, siger Fabien, der lægger meget vægt på, at undervisningen har højeste kvalitet.
– Et redskab som PLOTLearner åbner elevernes forståelse af de hellige skrifter. Når præsterne selv kan læse grundteksten, kan de også selv tolke og forklare teksten i den lokale sammenhæng, understreger Fabien.
Tilpasses lokal kultur
Og det er netop hensigten med PLOTLearner, som er udviklet i et projekt ledet af lektor ved Dansk Bibel-Institut, Nicolai Winther-Nielsen:
– Det er en win-win situation, hvor malagasserne får eksempler på ny, moderne og effektiv pædagogik, og hvor vi danskere får et nyt perspektiv på teologien, siger Nicolai Winther-Nielsen og tilføjer:
– Vi hjælper de malagasiske unge til at tage ansvar for deres egen læring. De lærer at blive eksperter i den mest avancerede pædagogik, som nu også er på vej ind i Europa og USA. De bliver lokale teologiske mestre.
PLOTLearner bygger på moderne interaktiv it-pædagogik. Det kan linke til avancerede power points med videopræsentationer, til landkort over Bibelens lande, og billeder fra arkæologiske udgravninger. Samtidig er der quizzer, som tester elevens viden og det virker som computerspil, hvor eleverne kan dyste med hinanden.
Hans kollega på DBI, Jens Bruun Kofoed, går nu i gang med at opbygge undervisningsmateriale til dette system:
– PLOTLearner er så fleksibelt, at lærerne og de bedste studerende selv kan designe undervisning på deres eget sprog. De kan oversætte materialet og tilpasse det til deres egen kultur. Og de vil med tiden kunne udvikle en særligt madagaskisk tilgang til kernen i luthersk teologi, fortæller Jens Kofoed.
Begejstring og solid uddannelse
Lotera Fabien fra Madagaskar ser store perspektiver i PLOTLearner.
– Mange malagassere bruger allerede PC. Systemet vil modvirke analfabetisme og kan bruges til at lære andre sprog. Og når eleverne på SALT studerer de ældgamle skrifter fra den hebraiske kultur, der ligner deres egen meget, vil de også lære, hvordan de kan relatere positivt til deres egne forfædre.
Loteria Fabien vil levere en så høj uddannelse som muligt. Og der er hårdt brug for uddannelse, siger han:
– De fleste af vores studerende kommer fra kirkens vækkelsesbevægelser. Mange af dem er lægledere i disse bevægelser og skal ordineres efter bestået eksamen på SALT. Det er vigtigt, at de sammen med deres åndelige begejstring får en solid teologisk uddannelse. Så kan kirken tilbyde bøn for syge og uddrivelse af ånder som en del af liturgien.
Billigt og effektivt
Tovholder på PLOTLearner er Nicolai Winther-Nielsen, der også er lektor i hebraisk og Gammel Testamente på DBI og ekstern lektor i Persuasivt Design på Aalborg Universitet.
PLOTLearner er et led i det EU-støttede projekt EuroPLOT, som afsluttes med udgangen af oktober måned. Nicolai Winther-Nielsen viderefører projektet sammen med programmør Claus Tøndering uden støtte fra EU. De forskellige læringsobjekteri PLOTLearner udvikles af Jens Bruun Kofoed, der også er lektor i Gammel Testamente på DBI.
Både Jens Kofoed og Nicolai Winther Nielsen har undervist på SALT i Madagaskar og de ser begge et meget stort potentiale i IT-værktøjer:
– Uden en digital løsning, får SALT aldrig et opdateret bibliotek. Biblioteket er fra før 1930, og det betyder, at de teologistuderende ikke har adgang til nyere forskning. Desuden er det meget dyrt og omstændeligt at skaffe nye bøger og holde biblioteket helt up to date, fortæller Jens Bruun Kofoed.
Tankegangen bag den nye tilgang til læring er indlysende rigtig og den vil kunne revolutionere undervisningen på verdensplan:
– Hidtil har det groft sagt været sådan at 100 lærere ved 100 institutioner over 10 år gennemgår pensum ved blot at vende bøtten med eksisterende viden igen og igen. Det svarer til en udgift på 100.000 undervisningsår. Hvis de samme 100 lærere i den samme periode brugte deres kræfter på at samarbejde om at skabe et fælles undervisningsmateriale, ville det være 100 gange mere effektivt, og det kunne gøres for en brøkdel af prisen, siger Nicolai Winther Nielsen.
Rektor ved DBI, Børge Haahr Andersen, er enig:
– I Afrika betyder PLOTLearner veluddannede kristne ledere. De lærer Bibelen at kende uden at blive importeret til Vesten for at tage en lang og dyr uddannelse. Det er også kulturelt ansvarligt, at uddannelsen sker tæt på den kirke, de kommende præster skal betjene. Bibelens kernebudskaber integreres lokalt, siger han.
It-værktøjet er gratis tilgængeligt på Internettet.