Det bedste budskab

- Kirken står sig bedst ved at stå ved sig selv – og kommunikere i et sprog, der er til at forstå for nyere generationer, mener tv-journalisten Paula Larrain.
– Kirken står sig bedst ved at stå ved sig selv – og kommunikere i et sprog, der er til at forstå for nyere generationer, mener tv-journalisten Paula Larrain.

Jesu fødsel, død og opstandelse er så fantastisk, at det provokerer journalisterne, mener den kendte tv-vært Paula Larrain.

– Det kristne budskab er den ultimative gode historie. Netop derfor giver den rum for så meget skepsis, siger den kendte studievært Paula Larrain og fortsætter:

– Det er jo helt vanvittigt i almindelige menneskers øjne, at en mand kalder sig Guds søn, bliver korsfæstet og opstår igen.
Helt ærligt!
Det må da møde en masse kritiske spørgsmål!
I sin grund provokerer det alle journalister: Kan det nu virkelig passe?

Præster skal svare

Og derfor kan det kristne budskab netop ikke forenes med kritisk journalistik.
– De to spor skal have lov at køre ved siden af hinanden. Kirken kan ikke bruge den kritiske journalistik til at fortælle sit gode budskab med. Men kirkefolket skal være klar til at tale for sig, når journalister kritiserer kirken, siger Paula Larrain og tilføjer:
– Det gode ved kristendommen er jo, at den er diskuterende i udgangspunktet. De lærde har altid diskuteret.
Derfor er det oplagt for præster at deltage i diskussioner. De skal være klar til at svare på journalisternes ubehagelige spørgsmål. Og hvis journalisterne gør deres arbejde ordentligt, vil der også komme artikler og programmer ud af det, som vi alle sammen kan lære noget af, siger hun.
– Jeg oplevede selv at blive overvældet af negative historier som journalist.
Nyhedsjournalistikken fokuserer ofte på fascination og sensation og formidler derfor mange tragiske menneskeskæbner. Det kan man blive træt af i længden, og man får derfor en trang til også at se det positive i den tragiske historie. Hvad var læringen?

Aktiv i menighedsråd

Paula Larrain er uddannet journalist og arbejdede som udenrigsmedarbejder på Radioavisen og senere syv år på Berlingske Tidendes udlandsredaktion. bl.a. som diplomatisk korrespondent. Efter to år som ledende redaktionssekretær på Berlingske Søndag besluttede hun at vende tilbage til DR som nyhedsvært på TV Avisen. I dag er Paula Larrain selvstændig medietræner og redaktør af græsrodsmediet Dit Perspektiv.
Paula Larrain er hovedtaler ved Kirkernes Mediedag på Trinity Hotel og Konferencecenter i Snoghøj ved Fredericia den 25. januar. Dagen arrangeres af Kirkeligt Medieakademi og Danmarks Kirkelige Mediecenter og er åben for alle.
Paula Larrain er inviteret, fordi hun har føling med både medierne og kirken. Hun er med i menighedsrådet i Lundtofte Kirke ved Kgs. Lyngby.
– Gennem mit menighedsrådsarbejde har jeg oplevet de mange gode aktiviteter, der foregår rundt omkring i kirkerne.
Men desværre har de færreste tiden og overskuddet til at få det hele kommunikeret ud i den brede befolkning.
Det ligger mig derfor meget på sinde at forbedre vilkårene for de fantastiske muligheder, som kirken rummer, siger Paula Larrain.

Kernen i kristendom

Hun skelner klart mellem form og indhold.
Kirken skal ikke lave sig selv og sit budskab om og lefle for medierne, mener hun:
– Vi behøver ikke lave alt muligt hurlumhej for at få folk i kirke. Det er da fascinerende med spaghettigudstjenester osv., men vi skal passe på, at vi prioriterer ressourcerne rigtigt, så vi kan fokusere på vores kerneydelser, højmessen søndag formiddag, højtiderne, bryllupperne og begravelserne.
– Jeg er meget til kernen i kristendom og kirke. Det er vigtigt, at vi er der, når mennesker har brug for os, og at vi møder dem i øjenhøjde, hvor de er.
Folk skal opleve præster og menighedsråd som jævne mennesker, der godt kan slå en latter op. Det er sådan, man i dag skaber tillid, og det er hele forudsætningen for en god kommunikation.

Bør stå ved sig selv

– Kirken står sig bedst ved at stå ved sig selv og kommunikere i et sprog, der er til at forstå for nyere generationer, siger hun og opmuntrer til udholdenhed, selv om det kan være op ad bakke.
– I denne lange rejse vil man under alle omstændigheder skulle finde sig i negative pressehistorier – i lighed med alle andre institutioner. Men de mister deres negative værdi, hvis brugerne er tilfredse og forstår mangfoldigheden bag kirken, siger hun og tilføjer:
– Kristendom handler i hele sit væsen om kommunikation. Derfor skal kirken naturligvis kommunikere på alle tænkelige platforme. Vi har i dag lige adgang til modtagere gennem de sociale medier. Folk kan springe et led over og fortælle deres version af historien udenom journalister og redaktører.

Brug de sociale medier

– Traditionelle medier har mistet den redigerende magt. Derfor vil jeg opfordre kirkerne til at gøre meget mere brug af sociale medier som Facebook, Twitter, Instagram, youtube og den direkte kommunikation.
– Det har aldrig været lettere at komme i kontakt med brugere uden om journalister end det er i dag, og derfor er det netop alternative medier, man som kirke skal satse på.
– Avisernes redigerende magt er skrumpet gevaldigt ind. Kirken skal nok få sit budskab ud alligevel.
Problemet opstår, når journalister ikke gør deres arbejde ordentligt. Det er bl.a. sket med myten om de tomme kirker, mener Paula Larrain:
– De historier er jo skrevet af folk, som ikke selv kommer der. Mange kirker bugner og har flere besøgende end tidligere. Flere og flere lader deres børn døbe og bruger højtiden til store fester for både familie og venner. Og flere unge lader sig konfirmere end tidligere. Her er det vigtigt, at kirken tager til genmæle – mest ved at vise kirker som bugner af mennesker eller korrigere fakta.
– Jeg har selv en tyrkertro på, at de, der har meldt sig ud af kirken, vil komme tilbage senere i livet, når de har tænkt sig om, slutter Paula Larrain.