Salmer skal ikke konkurrere med lovsang

Salmer og lovsange bør ikke udelukke hinanden, mener Sabina Mathew fra salmebandet Aera. - Lovsange i dag er jo bare mere moderne salmer og en anden måde at gøre det på, men de kan være lige så dybe og rørende, siger hun.
Salmer og lovsange bør ikke udelukke hinanden, mener Sabina Mathew fra salmebandet Aera. – Lovsange i dag er jo bare mere moderne salmer og en anden måde at gøre det på, men de kan være lige så dybe og rørende, siger hun.

Der er en særlig dybde og ro i salmer, mener fri- og valgmenighedsfolk, som står bag nyt salmealbum. Blandt medlemmerne er Peter Sandegaard og Sabina og Rebekka Mathew.

Roen og dybden er salmernes styrke, mener salmebandet Aera, som netop har udgivet deres debutalbum. Men salmer er ikke en konkurrent til lovsange.

Et debutalbum med en nyfortolkning af de danske salmer er ikke så usædvanligt. Men de fire medlemmer i bandet Aera, der netop har udgivet deres debutalbum med otte danske salmer, har primært baggrund og tilknytning til frikirker og valgmenigheder, hvor det typisk er den moderne lovsang, der dominerer. Derfor kan det undre, hvorfor søstrene Sabina og Rebekka Mathew samt Christian Ehlers og Peter Sandegaard, som bandet består af, har valgt at kaste deres kærlighed på den danske salmeskat.
For Peter Sandegaard, der er musiklærer på Mariager Efterskole, kan salmerne på en anden måde end lovsangene sætte ord og billeder på Guds storhed. Selv fik han for alvor øjnene op for salmernes rigdom, da han var lovsangsleder i Aarhus Valgmenighed og skulle udvælge sangene til gudstjenesten.
– Der er en utrolig ro i salmer. De tager sig god tid til vers for vers at sætte ord på og male et billede af Guds storhed og mange sider. Det når dybere ned, og så er de egentlig meget atypiske for den tid, vi lever i, hvor man skal koge tingene ned, og det skal gå stærkt og være effektivt, siger han.

Fik aha-oplevelse over salmernes dybde

Sabina Mathew er lovsangsleder i pinsekirken Kirken i Kulturcenteret i København og opvokset i en frikirkekultur. Hun har egentlig altid godt kunne lide salmerne. Dog var det først, da bandet for nyligt indspillede deres debut-cd, at salmerne for alvor nåede ind under huden på hende.
– Her fik jeg sådan en vild aha-oplevelse, for pludselig kan jeg se salmer som ”Op al den ting, som Gud har gjort” og ”Salige vished” med helt nye øjne, og det går op for mig, at vi står med Danmarks guld i vores hænder, siger hun og uddyber:
– Salmerne er smukke, poetiske og gudsinspirerede. De går virkelig i dybden, og det er nødvendigt at dvæle ved salmerne og måske lytte til dem flere gange, inden de virkelig får lov til at slå rod.
Hun mener dog ikke, at de skal konkurrere med lovsang.
– Det ene behøver ikke udelukke det andet. Jeg synes ikke, man skal sætte det op mod hinanden, for lovsange i dag er jo bare mere moderne salmer og en anden måde at gøre det på, men de kan være lige så dybe og rørende. I frikirker er det godt at have sange, hvor du kan få lov til at være i det nærvær og ikke behøver at vride din hjerne med alt muligt. Det kan man så omvendt gøre med salmerne, siger hun.

Lovsange og salmer kan noget forskelligt

Peter Sandegaard er enig.
– Salmer og lovsange kan noget forskelligt. Det behøver ikke altid være stille og roligt, men indimellem har vi brug for roen, og det kan være nødvendigt for at synke ned i Guds storhed, tror jeg. Salmerne kræver noget mere af os, siger han og påpeger, at behovet for salmerne også er opstået i takt med, at han er blevet ældre og opdager flere sider af livet, som salmerne formår at berøre.
– Salmerne kan favne hele vores liv, både i lykke, nød og død. Eksempelvis giver de jo nogle stærke billeder på, hvad vi har i vente efter dette liv, siger 39-årige Peter Sandegaard.
Det samme gør sig gældende for Sabina Mathew, der er 34 år.
– Jo mere erfaring, du får, og jo ældre, du bliver, desto mere tænker du over tingene og filosoferer, og der er salmerne et virkelig godt værktøj til at komme i dybden. For mig har det været den rette timing. For fem år siden havde jeg nok ikke samme behov som nu for at dykke ned i salmerne, siger hun.

Skaber andagtsrum

Selvom debutalbummet først kommer nu, har Aera egentlig eksisteret siden 2009 og optrådt til blandt andet Danske Kirkedage og Teologiens Døgn med deres nyfortolkning af salmerne. Formålet har været at skabe et andagtsrum med plads til at reflektere og opdage nye sider af Gud, forklarer Peter Sandegaard.
– Vi kan ikke komme udenom budskabet i salmerne, og det ønsker vi heller ikke. Når vi spiller, skaber vi et andagtsrum med tid og ro, hvor teksterne i salmerne får lov til at tale. Det hænger naturligvis uadskilleligt sammen med musikken, som vi har givet et meget simpelt udtryk, der gør, at indholdet i salmerne får lov til at træde tydeligt frem, siger han.
Albummet, der indeholder otte salmer, bliver anmeldt i Udfordringen en af de følgende uger.