Dansk støtte til helikopteroperationer
Mission Aviation Fellowship har nu indsat helikoptere til nødhjælpsarbejdet i svært tilgængelige områder – kun 35 km fra hovedstaden.
Mission Aviation Fellowship har med dansk støtte etableret en hjælpeaktion i det jordskælvsramte Nepal. Det sker med to Airbus AS350 helikoptere stationeret på Tribhuwan International Airport i Kathmandu.
Mission Aviation Fellowship (MAF) har indsat sit katastrofe-team (Disaster Response Team) i det jordskælvsramte Nepal.
Holdet består af de to erfarne katastrofe-koordinatorer, Daniel Juzi og Alan Robinson, samt de tre piloter Brent Palmer, Mike Bottrell og Dave Forney, oplyser MAF Danmarks formand Arne Puggaard.
Helikoptere med lægehold
Nødhjælpsindsatsen i Nepal gennemføres i samarbejde med den britiske regerings Department for International Development (DFID). MAF Danmark har ydet en umiddelbar støtte på 50.000 kr. og starter nu en indsamlingskampagne for at medfinansiere projektet, der foreløbig vil strække sig over de kommende to måneder.
Forrige lørdag blev en helikopter mobiliseret for at evakuere otte personer, der var strandet på et kloster på Serang Gompa i Bihi ca. 35 km. fra Kathmandu. Det ville tage 3½ timers kørsel og 8 timer til fods at komme dertil.
Situationen i området var helt kaotisk, men redningsaktionen lykkedes, og arbejdet fortsatte i weekenden med yderligere 4 flyvninger, hvor eftersøgnings- og redningshold blev fløjet til forskellige destinationer. Senest blev et engelsk lægehold bragt til nogle fjerntliggende landsbyer for at udføre livreddende operationer.
MAF’s katastrofe-team, der består af 6 personer, bistår endvidere lufthavnsmyndighederne i Kathmandu og organisationer som World Food Programme og UNHAS med håndtering af nødhjælpsforsyninger.
Det sker ved hjælp af et særligt mobilt lastningsudstyr, der sikrer ekspres levering af gods til hjælpeorganisationerne. Dermed sikrer man i sidste ende en hurtigere fordeling til de nødlidende.
Caravan-fly på stand-by
MAF’s team i Mongoliet har været på standby for at sende et Caravan-fly til Nepal, hvis der var behov. Umiddelbart er der dog endnu ikke brug for MAF’s fly i området. Til gengæld er der et akut behov for anden logistisk støtte, som MAF’s team har stor erfaring med fra tidligere naturkatastrofer bl.a. i Bangladesh, Haiti og Filippinerne.
Hjælpen må flyves ind til de mest isolerede i Nepal
Kun ad luftvejen kan man hjælpe folk på de højeste bjerge og i de dybeste kløfter, fortæller MAF-pilot Dave Forney fra Kathmandu i Nepal.
– Faktisk er der mange landsbyer i Nepal, som er mere end decimerede. Og de har endnu ikke modtaget nogen form for hjælp.
Hvorfor? Fordi ingen kan komme frem til dem. Mange ngo’er og lignende organisationer står på stand-by – helt klar til at hjælpe – fuldt udstyret med forsyninger og personale, men de mangler et væsentligt element. Transport!
Nogle landsbyer kan stadig nås ad landevejen, og småbyer som har større, flade sletteområder, bliver hjulpet via ’sværvægtere’ i form af militære- og statslige helikoptere.
Men gemt i de dybeste bjergkløfter, på kanten af de stejleste skråninger, og på toppene af de højeste bjergkamme, ligger nogle af de hårdest ramte landsbyer.
Indtil nu har ingen formået at give dem afgørende hjælp med at få medarbejdere og nødhjælpsforsyninger frem til disse jordskælvsramte mennesker.
Det er her, MAF kommer ind:
Med styring af logistik, bookinger og facilitering af de to fremragende Airbus-helikoptere med nogle af de mest erfarne mandskaber i Nepal, er vi i stand til at bringe nødhjælpsarbejdere, medicin, vand, gods og fødevarer direkte ind til de steder, hvor behovet for hjælp er allermest påkrævet.
Vi gør det, vi er bedst til: Bruger flyet til at hjælpe og forvandle livet for verdens mest isolerede folk i nød.
– MAF flyver for livet! slutter piloten.