Bono, U2 og troen
I bogen ”Himmel og Hav i et” dykker to sognepræster ned i U2’s sangtekster.
Bono (U2’ forsanger) taler om sangen som sakramental (s.56) allerede med udgivelsen af Boy, som var U2s første studiealbum.
I lyd og ord prøver han og bandet derfor at levendegøre den tro, som de har fået givet. Det betyder, at der går en rød tråd af bekendelse, henvendelse og lovprisning af Gud igennem de mere end tre årtier, hvor bandet har udgivet en række toneangivende albums.
For forfatterne til denne bog har bandets stærke tekster, og ikke mindst stærkt kristeninspirerede tekster, været så brugbare i en kirkelig sammenhæng, at de har afholdt adskillige U2-gudstjenester. Det var dem derfor magtpålæggende at skrive en bog, som kunne komme i dybden, ikke med hele U2s omfattende produktion, men med det album, som bandet selv har kaldt fremtidens salmer.
Et ’uordentligt’ miks
At Bono og de øvrige medlemmer af U2 er troende mennesker, som lader dette skinne igennem ikke blot i sangtekster og til koncerter, men også i et overvældende stort engagement for retfærdighed, solidaritet med den fattige og lidende del af verden, tolerance og mange flere prisværdige foretagender – det er vel en kendt sag. Faktisk viser Himmel og hav i et, hvor enormt betydningsfuld troen er for Bono. Der er ikke tale om et overfladisk eller traditionsbåret kristenliv, men en dyb og personlig stillingtagen og afhængighed af den nådige og frelsende Kristus:
”Jeg stoler på, at Jesus tog mine synder på korset, for jeg ved, hvem jeg er, og jeg håber, jeg ikke er nødt til at stole på min egen religiøsitet… jamen, jeg elsker tanken om offerlammet. Jeg elsker tanken om, at Gud siger: Hør her I tåber, der er visse konsekvenser af den måde, I er på, af egoismen, og menneskets dødelighed skyldes jeres meget syndige natur, og lad os se det i øjnene: I lever ikke noget særlig godt liv, vel? Handlinger har konsekvenser. Pointen med Jesu død er, at Jesus tog verdens synder på sig, så at det, vi har gjort, ikke vender tilbage til os, og vores syndige natur ikke høster den indlysende konsekvens, døden. Det er pointen. Det burde gøre os ydmyge… Det er ikke vores egne gode gerninger, der får os igennem himlens porte” (s. 178)
Samtidig er bandet uortodoks og taler om Gud, sex og politik i samme sang (s.56). Musikken er ambitiøs, fordi den både vil udtrykke det eksistentielle i livet og det spirituelle – gerne på samme tid og som to sider af samme sag. Det betyder imidlertid, at det kræver lidt arbejde at sætte sig ind i de mange betydningslag, som sangene indeholder, og forstå det lidt specielle miks af tematikker og budskaber. Den ’uordentlige’ måde, hvorpå bandet låner fra Bibelen, Homer eller andre sangskrivere og mikser det til deres unikke fortællinger, som spænder fra højstemt lovsang til desillusionerede klagesange, sætter også lytteren på en krævende opgave. Hertil giver Himmel og hav i ét et godt og fyldigt bidrag.
For fans og nysgerrige
Er man passioneret U2-fan eller bare tilstrækkelig nysgerrig, så kan man nu komme i dybden med et af U2’ s nyere studiealbum. Man kan med fordel fordybe sig i en enkelt sang ad gangen, lytte til en sang, og ved at læse et kapitel får man mange gode inputs til at forstå, hvad der ligger bag et af vor tids største rockbands.
Jørgen Lasgaard og Jens Carl Moesegård Nielsen:
Himmel og hav i ét- U2’s sange som salmer
260 sider • 175 kr. • Books on demand