’Naturlig’ punk-rock
Jeg må tilstå, at jeg kom på prøve med denne anmeldelse. Ikke fordi jeg manglede ord til at beskrive musikstilen, dens opbygning og karakter i lydbillede, men mest af alt fordi mine ører desværre bare ikke er gearet til denne musikgenre!
Men jeg skulle blive overrasket over at finde albummets kreative niveau i forhold til dets opbygning i form af instrumenterne – som i sandhed ER handmade.
De 4 gutter fra Idaho, der står bag The Ongoing Concept, har med deres 2. pladeudspil haft kreativiteten helt i top og ikke kun skabt lydbillede på deres seneste indspilning helt fra bunden. Instrumenterne er blevet til ud fra et fældet fyrretræ, som danner rammen for lydmuren af den mere rockede karakter. Med effekter fra træets sidste overlevende stund i Idahos muld giver drengene pladen en originalitet og udefinérbarhed, som synes at være en sjælden æstetik i musikken i dag.
Handmade er i sandhed et album, der bunder i eksperimenter, på alle niveauer, og genren på dette album er også et af dem.
Fra den mere jazzede upbeat sang ”Amends” – der alligevel får en soul-mama som mig til at rocke med, føres vi over til en undertone af funk på nummeret ”Feel.” Med en god portion blanding af klassisk rock, jazzede og funky undertoner toppet med bended rock twang, som deres signatur – skaber drengene en mere moderne punk-genre på pladen end deres hidtil mere klassiske rock-udtryk.
Men som med alt andet følger der både ups and downs, når man tager chancer, og en down for denne chancefyldte plade er, er at den er for forudsigelig! Kun historien bag tilblivelsen af pladens instrumenter og dens lydeffekter gjorde det interessant at lytte numrene igennem og søge at finde sammenhængen mellem moderne punk, naturens råhed og genrens univers.
Men er du til punk-rock, skrål og skrig, så er The Ongoing Concepts nyeste skud på (eller skulle jeg skrive fra) stammen Handmade en sikker vinder.
Nadia Nouamani