Abort-tilhængere protesterer over Doritos’ Super Bowl reklame
Pro-choice-gruppen The National Abortion Rights Action League har via Twitter klaget over en Doritos reklame under søndagens Super Bowl, fordi reklamen ”giver personlighed” til en ufødt baby.
I den 30 sekunders reklame er en højgravid kvinde til ultralýdsscanning. Imens spiser manden en pakke chips, og det får kvinden til at klage over hans opførsel. Idet manden holder en chips over moderens mave, ser man babyen på scanningsbilledet række ud efter den. Bevægelsen gør ondt på moderen, som griber chipsen og smider den væk. Hvad der sker herefter, får alle i rummet til at skrige, og tilskuerne får opfattelsen af, at babyen springer ud af sin mors mave for at få fat i chipsen.
Doritos reklamen var tænkt som et humoristisk indslag ligesom de fleste andre Super Bowl reklamer. Men pro-choice folkene finder et pro-life budskab i reklamen, som ikke morer dem.
I et tweet hævder abort-tilhængerne, at Doritosreklamen har brugt ”anti-choice metoder ved at menneskeliggøre fostre”.