Kristen pakistansk aktivist kæmper mod ekstremisme

Sajid Christopher Paul (til højre) kæmper mod radikalisering og religiøs forfølgelse i Pakistan. Det samme gør den norske politiker Aamir J. Sheikh (t.v.). Foto: Ingunn M. Ruud, KPK.
Sajid Christopher Paul (til højre) kæmper mod radikalisering og religiøs forfølgelse i Pakistan. Det samme gør den norske politiker Aamir J. Sheikh (t.v.). Foto: Ingunn M. Ruud, KPK.

Fattige pakistanere sender børnene på gratis koranskoler uden at vide, hvad de lærer der.

De sidste årtier er forfølgelsen af kristne i Pakistan øget stærkt.

Det siger Sajid Christopher Paul, som netop har besøgt Norge, i et interview med KPK.
– Situationen for kristne i Pakistan er blevet værre. De sidste ti år er forfølgelsen blevet meget forværret. Der har været mange tilfælde af pøbelangreb og bombeangreb mod kristne, fortæller Sajid Christopher Paul, som er grundlægger af og leder for Human Friends Organization (HFO) i Pakistan.

Bibelen giver mod

I takt med øget muslimsk radikalisering udsættes de religiøse minoritetsgrupper i Pakistan for chikane, vold, forfølgelse og drab. De kristne i Pakistan udgør omkring 5 millioner mennesker eller 2,5 procent af befolkningen og er den største religiøse minoritet i landet.

HFO indsamler information om overgreb mod kristne, arbejder med rådgivning og mønsterbrydning og tilbyder forfulgte advokatbistand og praktisk hjælp.De hjælper blandt andet den blasfemianklagede Asia Bibi, hvis dødsdom har fået stor international opmærksomhed.
– Hvis jeg ikke var kristen, ville jeg ikke kunne have gjort dette farlige arbejde. Vi bliver truet, men jeg får styrke og mod fra Bibelen, siger Sajid Paul.

Anklages for blasfemi

Paul har besøgt Stefanusalliansen i Norge, som støtter arbejdet for Asia Bibi og andre kristne i Pakistan. Landets blasfemi-love giver store problemer.
– Næsten hveranden dag bliver nogen anklaget for blasfemi. Det behøver man ikke at have beviser for, og ofte tar pøbelen sagen i egne hænder, fortæller Paul.

Han nævner flere eksempler: 178 boliger i det kristne boligområde Joseph Colony blev brændt ned til grunden dagen efter, at en ung kristen mand var blevet anklaget for blasfemi. Et kristent ægtepar blev brændt levende efter blasfemianklager.
– Dette gør kristne meget bange og utrygge. Mange kristne piger udsættes for kidnapning, tvangsægteskab og tvangskonvertering til islam, siger Paul.

Røde moskeer

Mange af pøbelangrebene på kristne skyldes de ekstremistiske moskeer, som kaldes ”Røde moskeer”. Stefanusalliansen har under Pauls besøg fået tilladelse til at vise dokumentarfilmen ”Among the believers”, om de røde moskeers koranskoler, som hjernevasker børn til at blive ekstremister.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Koranskolerne er helt gratis og tilbyder gratis kost og logi. Mange fattige forældre har ikke anden mulighed for at sikre uddannelse til børnene, forklarer Paul.

De offentlige skoler i Pakistan er også gratis, men forældrene må selv dække udgifter til skolebøger, mad og uniformer, og mange har ikke råd til det. Samtidig er mange forældre ikke klar over, hvad børnene egentlig lærer på koranskolerne.

– Det pakistanske samfund bevæger sig mod ekstremisme. Radikalismen vokser, og der er mangel på uddannelse og bevidstgørelse, siger Paul.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Gælder Pakistans fremtid

Blandt dem, der så ”Among the Believers”, var den norske højrepolitiker Aamir J. Sheikh. Han leder ”14. Augustkomiteen” og arbejder for, at norske myndigheder skal engagere sig i kampen mod ekstremismen i Pakistan.

– Som norsk-pakistaner og muslim er jeg meget glad for, at Stefanusalliansen inviterede til denne filmforevisning. Filmen har et klart budskab, som vi kommer til at arbejde mere med. Hvis børn og unge fortsætter med at blive hjernevasket af mullaer, som denne film viser, har Pakistan ikke nogen fremtid, siger han.

Sheikh har sat fokus på uddannelse for piger ved tage statsminister Erna Solberg med til Pakistan i 2012. I 2014 fik han arrangeret et møde med den unge Malala Yousafzai i Norge, før hun samme år modtog Nobels fredspris.

Paul og Sheikh er enige om, at pigers ret til uddannelse er vejen frem. Men mange pakistanske skolebøger indholder nedsættende og hadefulde beskrivelser af folk med anden religion end islam. Der er fortsat meget at forbedre her, påpeger Paul.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Ekstremisme i Norge

Også blandt nogle norske pakistanere finder man ekstremistiske holdninger og støtte til blasfemilovene i Pakistan. Da den liberale guvernør i Punjab-provinsen, Salman Taseer, ville lempe blasfemilovene, blev han dræbt af sin egen livvagt, Mumtaz Qadri. Men da Qadri blev dømt til døden og henrettet for drabet på Taseer, demonstrerede flere hundrede norske pakistanere ved den pakistanske ambassade i Oslo til støtte for Qadri.

– Jeg tar stærkt afstand fra disse holdninger, men det er klart at de findes i dele af det norskpakistanske miljø, siger Sheikh. Han har prøvet at få en dialog i gang med den sunni-muslimske gruppe ”Profetens Ummah”, der har mange pakistanske medlemmer.
– Jeg har udtrykt mig klart om, at de bør tage afstand fra det, IS og Taliban står for, og opløse organisationen.

De, der bliver radikaliseret, har været tabere i skolen og er ikke blevet taget alvorligt af samfundet. De har følt sig ensomme. Terror-organisationerne samler dem op, støtter dem og hjernevasker dem til at tro, at alt det vestlige er forkert, forklarer Sheikh.

Håb om dialog på højt plan

Hverken Sheikh eller Paul har opgivet håbet om, at noget kan gøres for at stoppe ekstremisterne og forfølgelserne i Pakistan. Paul mener, at arbejdet med myndighederne må begynde i det små.

– Der er ingen politikere, som tør foreslå at fjerne blasfemilovene nu. Derfor arbejder vi hellere med at få klarere rammer om blasfemilovene for at hindre misbrug. Så må vi gå skridt for skridt. Vi bør også få love, som hindrer tvangskonvertering og tvangsægteskab. Forandringen i Pakistan må ske gennem uddannelse og dialog, mener Paul.Sheikh er enig med ham.

– De må satse på uddannelse, respekt for forskelligheder og bekæmpelse af terrorisme. Dette bør hovedsageligt gøres på to plan: Politiske ledere skal samarbejde, og religiøse ledere må indgå dialog på højt niveau, mener Sheikh.
KPK/Bodil