Fortidens tænkere og nutidens problemer

I sytten essays undersøger Marilynne Robinson ideer fra fortidens store tænkere og gør opmærksom på nutidens problemer med bl.a. materialisme.

Det er imponerende, hvad Marilynne Robinson ved og har læst, og hendes tanker er dybe og originale. Men det er irriterende, at hun skriver i et tungt sprog.

Bogen består af 17 essays, og de fleste af dem er blevet holdt som foredrag på universiteter i USA og Europa. De er med lange sætninger, og de forudsætter stor viden inden for litteratur, historie og teologi.

Der er en del strækninger, som er krævende, men der er også mange klare, skarpe og rammende formuleringer.

Hun har for eksempel en endda humoristisk kommentar til, at neurologerne ikke vil tale om, at hjernen har med et sind og en sjæl at gøre, fordi alt er fysiske processer, og hjernen er blot ”en klump kød”:

”Men hvorfor skal denne erkendelse kun omfatte hjernen? Hele den menneskelige skikkelse består af kød, der hvor der ikke er knogler, og det bliver det ikke bedre af. Hvis det giver mening at kalde hjernen for kød, giver det også mening, at næste gang du kigger ned i en barnevogn, komplimenterer du moren for hendes dejlige lille stykke kød. Jeg kunne lige så meningsfuldt hævde, at der til min undervisning kommer kødklumper ind ad døren, sætter sig i stolene og stirrer på mig med noget, som det stort set ikke er til at afgøre om er interesse eller ligegyldighed. Hvad end man ellers kan sige om disse levende skinker, koteletter og ribbenstege, ser de ud til at have let ved at kede sig.”

Verden er så stor, så stor

Et hovedbudskab i bogen er, at verden er så stor, så stor. Der er mysterier i og ved livet, som overgår, hvad vi kan forklare.

Flere gange kritiserer hun moderne videnskabsmænd for at reducere vores virkelighed til det, vi kan forstå, og for at ”påstå at alt er forklarligt, og at hvis noget endnu ikke er blevet forklaret, vil det på et tidspunkt med sikkerhed blive det – og vel at mærke ved hjælp af netop deres metoder. De har gennemskuet det hele. Mysterier er dermed også bandlyste – for mysterier er intet andet end det, deres metoder endnu ikke kan opfange.”

Der er noget mere

Hun gør opmærksom på, at det normalt er religiøse mennesker, der bliver beskyldt for at konstruere en simpel verden uden at tage højde for alle fakta. Men det er faktisk den moderne videnskab, der ”har det med at forveksle virkeligheden som sådan med den del af den, som deres metoder formår at beskrive.”

Hun mener, at vi fornemmer, at der er mere i livet, end vi kan opfatte med vores naturlige sanser, og at det er det, religionerne prøver at indfange:
”Religioner er udtryk for en sund, menneskelig fornemmelse af, at der er noget hinsides tilværelsen, sådan som vi oplever den her i dette liv”, og de ”indarbejder en intuitiv fornemmelse i tingenes natur af, at tilværelsen omfatter et større liv end det, vi ser med vores øjne og rører med vores hænder.”

En kristen bogorm

Uden omsvøb og modificerende forbehold siger Marilynne Robinson om sig selv: ”Jeg er kristen.” Desuden kalder hun sig ”en kvindelig bogorm”.

Hendes menneskesyn er, at vi er værdifulde og elsket af Gud, fordi vores liv er skabt og givet os af ham. Og fordi alle er værdifulde og elsket af Gud, skal vi møde andre med godhed og vise andre kristne respekt, for ”Gud elsker verden og ikke blot de små øer af korrekte tanker, vi måske håber på, at han foretrækker.”

Marilynne Robinson:
Det som er os givet
416 sider • 299,95 kr. • Gyldendal