Debutroman sætter lærer-rollen på dagsordenen

”Hvad gør en lille skolelærer, når han sætter alt på et pædagogisk bræt og vælger at arbejde for fællesskabet, der bæres af troen på hinanden? Han lærer klassen, at fællesskabet er vigtigere end den enkelte, og at trivsel er et fælles ansvar. Hvad gør den lille skolelærer, når han indser, at han har mistet tilliden til sin elev?” s.408

Debutroman af friskoleleder

Birgitte Steffensen-Thomasen debuterer som romanforfatter med bogen ”Aftryk – lille lærer hvad nu?”.

Hun er bestemt ikke nogen debutant inden for skoleverdenen, hvor hun nu i snart 30 år har fungeret som lærer og senest viceskoleleder på den kristne friskole Filipskolen. Det er derfor heller ikke tilfældigt, at romanens handling udspiller sig i en ramme, der hedder skole, lærerliv og de betydningsfulde relationer, som hersker i denne sfære.

Når man har befundet sig i den verden, kan man nikke genkendende til de mange finurlige situationer, diskussioner og udfordringer, som hverdagen er fuld af. Det gør romanen troværdig og underholdende, i hvert tilfælde for lærere, men dens ærinde rækker længere end til lærerstanden.

Præger vi børnene, og kan vi undgå at præge dem?

Thomas er hovedpersonen i romanen. Thomas er en ung, tænksom lærer, som bevæger sig i spændingsfeltet mellem kampen for traditioner, rodfæste, bærerende værdier og fornyelse på den anden side. Han overtager en klasse, der som alle klasser har elever med forskellige udfordringer.

Elever, som repræsenterer sårbarheder og styrker, som ’den lille lærer’ hele tiden skal forsøge at afbalancere.

Thomas er en handlingens mand, så hans tanke om fællesskabets altafgørende betydning for trivsel og læring afføder snart projekt lejrskole. Han vil have 8.klasse med til barndommens barske Vesterhav, uden mobiltelefoner eller andre forstyrrende teknologier, og med mulighed for at komme hinanden rigtigt ved.

Projektet bliver umiddelbart kulminationen af hans første skoleår på den lille friskole. Eller måske skulle man sige antiklimaks på en ellers gennemført pædagogisk dagsorden. Det ender nemlig ikke helt så godt, selvom tanken var god.

Og så alligevel. Den tilsyneladende katastrofale afslutning på lejerturen tvinger Thomas til at genoverveje sine idealer, fordi hans reaktion vil sætte det varige aftryk. Men hvilket aftryk? Og hvordan balancerer man mellem retfærdighed og nåde i mødet med det uperfekte og syndige.

Hvilke aftryk sætter vi?

Birgitte Steffensen-Thomasens ærinde er dermed langt mere alment end blot at tale til lærerens formål med sit virke. Hun sætter læseren til at reflektere over, hvilke aftryk vi sætter, hvordan vi præger hinanden, hvad enten vi involverer os i andres liv og kampe eller lever reserverede optaget af egen succes og formåen.

Det gør romanen læseværdig, at den vil mere end underholdning. Den vil sætte sig spor, skabe refleksion og byde op til dansen om den pædagogiske krudttønde.

Birgitte Steffensen-Thomasen: Aftryk – Lille lærer hvad nu?
426 sider • 279,95 kr.
Forlaget Mellemgaard