Den californiske Camino

Også i Californien findes en Camino-rute. Her vandrede de første missionærer og opkaldte Los Angeles (englenes by), San Francisco (Hellige Frans) og de andre nye byer langs kysten med hellige navne.

Udfordringens redaktør ved ruinerne af klosteret San Juan syd for Los Angeles. Det blev ødelagt af jordskælv.

Bynavnet San Francisco kender vi alle. Men få tænker over, at byen er opkaldt efter Frans af Assisi

Ned langs Californiens kyst møder vi en lang række San og Santa navne fra de spanske missionærers tid fra 1760’erne og frem til amerikanernes erobring af Californien fra Mexico 1846. – San betyder den hellige og sættes foran de mandlige hellige mænd, mens Santa sættes foran de kvindelige helgener.

Bynavne som San Rafael og San Miguel (ærkeenglene Rafael og Michael), San Francisco (Frans), San Carlos, San Jose (Josef), Santa Clara, Santa Cruz (det hellige kors), San Mateo (Mattæus), San Luis Obispo (Louis biskoppen), Santa Barbara, Santa Monica, San Fernando, San Gabriel, San Juan Capistrano (John af Capistrano) og helt nede på sydspidsen San Diego (Jakob).

Sådanne klokker står med en mils afstand langs den gamle Camino-rute på Californias lange kyststrrækning.
The Old Mission

På vores tur ned langs kysten besøgte vi en del af de smukke gamle klostre og kirker fra ”Old Mission”, som de kaldes af amerikanerne. Mange veje hedder fortsat Mission Street eller andre navne, som hentyder til den spanske missionstid.

Når man sætter sig lidt ind i deres historie, opdager man, at de ofte udførte et positivt civilisations-arbejde med at oprette kirker, skoler, hospitaler og ordnede forhold. De havde som regel et venskabeligt forhold til de oprindelige lokale stammer. De bragte en ny kultur med sig, som – trods menneskelige fejl – var præget af Jesu ord om næstekærlighed og retfærdighed.

Dansk vrangbillede

Vi har i Nord-Europa ofte fået et forvrænget billede af de spanske kolonister og de fæle katolske missionærer. Men det billede, vi har fået, er som regel formidlet af protestanter, der gik for højt op i, at de var teologiske fjender – eller kulturradikale og ateister, der jo er fjender af al kristendom.

I USA er der blandt mange en søgen tilbage til det oprindelige. Man værdsætter ikke blot indianerne, som vi ofte hører om, men også de spanske missionærer og det gode, ”the old mission” bragte med sig i 1700-1800. Californien er ikke blot en hippie- og Hollywood-stat, men også præget af den spanske kultur. Og med de mange nye indvandrere fra Mexico og fra asiatiske lande, vokser denne del af kulturen.

Den garvede pilgrimsvandrer Birthe Nissen ved en af de meget smukke gamle spanske klosterkirker, San Juan, på El Camino ruten langs Californiens kyst.
El Camino-ruten

De spanske missionærer vandrede nede fra Mexico op ad en rute, som de kaldte ”El Camino”, ligesom den populære pilgrimsrute til Santiago de Compostela ved grænsen mellem Spanien og Frankrig. Stien blev efterhånden til en vej, og i dag løber Highway 1 og Highway 101 ofte langs samme rute.
Endnu i dag kan man se de gamle klokker på en jernstang med ca. 1 miles afstand, og den gamle sti er farbar for vandrere.

Ligesom de første danske missionærer i Afrika og Asien anlagde missionærerne stationer, hvor de kom frem, så der blev en kæde langs Stillehavskysten. Ofte bestod stationen af en firlænget gård med en kirke, så der var en vis beskyttelse i den indre gård, hvor man dyrkede grøntsager og havde får og høns.

Stærke fællesskaber

Munkene levede selv meget primitivt og selvopofrende. De ejede intet og selv om nogle af dem kom fra adelige familier, havde de givet afkald på alt for den større sag at bringe det kristne evangelium til nye folkeslag. Til gengæld for deres afsavn havde de et stærkt praktisk og åndeligt fællesskab med hinanden. Og de udsmykkede deres kirker med al den glans, som de selv havde givet afkald på.

Historikere, der ikke selv er kristne, forstår ikke kristnes hengivelse til Gud. De tror som regel, at de kristne må have andre fæle motiver. De forstår ikke, at når troen er ægte, så ændres motiverne, og man får kraft til at glemme sig selv og leve uselvisk for andre mennesker.

Salatplukkere på Salinas flade marker – ligesom i romanen Øst for Paradis, der foregår her.
Jordskælv

Nogle af de gamle stationer og kirker blev ødelagt af jordskælv, som fx i San Juan, hvor datidens største kirke i Amerika lå. Andre mistede deres betydning, da amerikanerne i 1848 pressede en aftale igennem med Mexico om at afgive det sydlige Californien til de forenede stater.

Mens spanierne havde koncentreret sig om kystlandet, koloniserede de nordeuropæiske indvandrere det uberørte landbrugsland – fx dyrkede de salater på Salinas flade marker, som omtalt i John Steinbecks roman Øst for Paradis, der udspiller sig her.

I dag står ”the old missions” klostre og byer som mindesmærker over en spændende missionshistorie.