Hvordan kom jøderne over Det Røde Hav?
Vandrede hebræerne igennem det lavvandede sivhav, eller skete der et mirakel ved Det Røde Hav i Aqababugten? Det undersøger Tim Mahoney fra ”Patterns of Evidence” i to filmprojekter.
En ny film, som følger forskeres søgen efter arkæologisk bekræftelse af Bibelens beretning om udvandringen, hvar været vist i flere af USAs biografer.
Det skriver The Christian Post i et interview med Tim Mahoney, som står bag filmen ”The Red Sea Miracle”.
Filmen er en del af serien ‘Patterns of Evidence’ og den første af to film om udvandringen fra Egypten. Den anden film omhandler selve overgangen med delingen af Det Røde Hav fra 2 Mosebog 14.
Hele historien om hvordan israelitterne undslap slaveriet og drog ud fra Egypten anført af Moses og med Egyptens hær i hælene, er med i filmen.
Reel forskning i Moses’ fodspor
Tim Mahoney har tidligere vundet priser for sine ”Patterns of Evidence-projekter”. Han forventer derfor, at også disse film om Det Røde Hav vil modbevise ateistiske forskeres påstand om, at Bibelens beretninger er fiktion. Samtidig vil den nye forskning blive beskrevet, så folk verden over vil kunne forstå, hvad det handler om.
“Patterns of Evidence: The Red Sea Miracle,” fra Thinking Man Films production blev vist den 18. februar i en række amerikanske biografer.
I interviewet med The Christian Post fortæller Tim Mahoney om sine undersøgelser af bibelske beretninger i over to årtier. Han fortæller blandt andet, hvordan det var at gå i Moses’ og israelitternes fodspor, mens han forskede i de relevante arkæologiske fund under forberedelsen af filmene “Patterns of Evidence: The Red Sea Miracle” Part 1 og 2.
”Egypternes” versus ”hebræernes” opfattelse
– I filmen beskriver du den egyptiske og den hebraiske version af beretningen om delingen af Det Røde Hav. Mange kristne ser Charlton Hestons version for sig. Kan du forklare de to postitioner?
Mahoney: Når vi laver en “Patterns of Evidence-film” prøver vi at finde forklaringer på de forskellige holdninger til opfattelser af de bibelske begivenheder som fx. miraklet ved Det Røde Hav.
I den nye film har vi identificeret det, som vi kalder en ”egyptisk holdning”, som mener, at beretningen om udvandringen lånte egyptiske ord til at beskrive stedet, hvor overgangen fandt sted. Folk med denne opfattelse tror således, at overgangen fandt sted ved en af de sivbevoksede søer nær Egyptens grænse.
Det andet synspunkt, som vi kalder ”den hebraiske opfattelse” er uenig med hensyn til placeringen nær Egypten. De tror, at ordene, som beskriver stedet, hvor Moses og israelitterne krydsede havet, er hebraiske og ikke har nogen forbindelse til Egypten. De henviser også til andre bibelske referencer, som udpeger havet fra udvandringen som Akababugten.
Ferskvand eller saltvand?
– I filmen forklarer du vigtigheden af hebraiske og egyptiske oversættelser af enkeltord i beretningen om delingen af havet. Hvor afslørende var det med oversættelsen i din forskning?
Mahoney: Vi ved, at havet først blev kaldt “Yam Suph” på hebraisk. Flere århundreder senere blev det oversat til græsk som ”Det Røde Hav”. I tidens løb har folk også omtalt stedet som ”Sivhavet”.
Men vi har fundet ud af, at siv ikke kan gro i saltvand, de vokser kun i ferskvand. Den egyptiske opfattelse er, at ordet “Suph” må være en oversættelse af det egyptiske ord “Pa Tufy”, som betyder ”et sted med siv”.
Alligevel udfordrer ”hebræerne” denne opfattelse ved at hævde, at Moses skrev som øjenvidne til hebræerne med hebraiske ord og betydninger – og altså ikke på egyptisk.
Naturlige årsager eller 100% Guds under?
– Hvad har overrasket dig mest i din forskning omkring overgangen gennem havet?
Mahoney: Dette er den første af to film om begivenheden. The Red Sea Miracle 1 viser to meget forskellige opfattelser af, hvordan mennesker kan se Guds handling i et mirakel.
Den egyptiske holdning ser delingen af havet som en naturlig begivenhed, hvor vinden flyttede vandet af naturlige årsager. Miraklet vil således være timingen af hændelsen.
Den hebraiske opfattelse tror primært, at miraklet ikke blev forårsaget af vinden, men at Gud mirakuløst delte vandet. Dybden af vandet ville ikke være noget problem for Bibelens Gud, som har skabt universet.
Gud kan klare det
– Hvad håber du, folk får med sig fra den nye Patterns of Evidence?
Mahoney: Vi oplever alle svære tider i vores liv, hvor vi føler, at vi bare ikke kan klare det. Vi er fanget ved havet med egypterne bag os. Men Gud ønsker, at vi skal kalde på ham og stole på, at han har løsningen på vores dilemma.
– Har dine opdagelser påvirket historikernes opfattelse af de bibelske beretninger?
Mahoney: Jeg har lært, at mange historikere ikke skifter mening, når de en gang for alle har udtalt en opfattelse. Men det er OK for mig. Jeg elsker at høre, hvad de tror, og hvorfor de tror det. Jeg kunne ikke lave disse film uden dem.
Jeg tror, at jeg får hjælp til at gøre folk opmærksomme på disse spørgsmål om den historiske troværdighed, og at jeg har påvist de ”bevismønstre” (patterns of evidence) som svarer til de bibelske begivenheder.
Til syvende og sidst er det op til filmseerne at afgøre, om disse film giver mening. Men de vil give folk en masse at tænke over. Det er derfor, vi kalder vores selskab ”Thinking Man Films”.
Hvad bliver det næste i ”Patterns of Evidence-serien”?
Mahoney: ”Red Sea Miracle” part 2, som bliver vist i biograferne den 5. maj handler om stedet, hvor delingen af havet skete. Vi vil se på, hvordan det skete, om det skyldtes naturlige eller overnaturlige årsager, og det afhænger igen af, hvor vi placerer overgangen.
Vi vil også se på, om det er rigtigt, at der skulle være fundet hjul fra stridsvogne på bunden af havet.
Endelig vil vi også dykke ned i spørgsmålet om mirakler. Hvad er et mirakel, og sker de stadig den dag idag? slutter Tim Mahoney.