Engelsk friluftsevangelist brugte maleriet i kæmpeformat
En engelsk frilufts-evangelist, Gawin Kirkham fra Open Air Mission, havde stor succes med en kæmpe forstørrelse af maleriet ”Den brede og den smalle vej”, som han brugte over 900 gange ved offentlige fremstød.
I 1800-tallet havde man hverken tv eller film. Når Gawin Kirkham derfor stillede sit store lærred op i de store engelske byer og forklarede detaljerne ud fra Bibelen, gjorde det stort indtryk.
Mange omvendte sig fra et verdsligt liv med nydelser, materialisme og egoisme – de begyndte i stedet at følge ”den smalle vej, der fører til himlen,” som Jesus selv sagde i Matt.7,13-14.
Gawin Kirkham så en hollansk udgave af den tyske plakat i en boghandel i Amsterdam, da han var til Evangelisk Alliances konference i Amsterdam.
Gawin tog nogle eksemplarer med hjem til England.
– Det var snart tydeligt, at der var en levende kraft i billedet. Derfor fik jeg en forstørret kopi malet, og derefter en, som var endnu større, og endnu en.
Den sidste blev malet af Henry Bevis, en scenemaler i London. Den er ni fod bred og tolv fod lang (ca. 2,75 x 3,65 meter), fortalte Gawin Kirkham i en bog om maleriets historie.
Han fik det kæmpemæssige oliemaleri sat op på en ramme og oplyst af en femdobbelt lampe.
I løbet af de første 18 år holdt han ikke færre end 909 foredrag for titusinder af mennesker i engelske og skotske byer. Det sidste foredrag holdt han i Sheffield kun seks dage før sin død i 1892.
Gawin tilpassede sine foredrag efter det publikum, han havde foran sig, og efter hvordan Helligånden ledte ham. Sjældent var to foredrag derfor ens.
De første mange år vidste Gawin kun, at den hollandske plakat havde et tysk forbillede.
Først i 1882 fik han endelig at vide, at det var Charlotte Reihlen fra Stuttgart, der var den originale designer. (Se side 11)
En tysk præst, der arbejdede i Israel, havde taget plakaten med til Holland og foræret den til en dommer i Utrecht. Dommeren gav den videre til en, der fik den oversat til hollandsk og udgav den – allerede i 1867, samme år som billedet var udgivet på tysk. 10.000 eksemplarer blev solgt i Holland.
Gawin importerede selv 4.000 eksemplarer af den hollandske plakat, som han solgte til de mange interesserede.
En bogtrykker trykte en engelsk udgave, hvor der var lagt en tonet farve på. Den blev solgt i 4.000 ekspl. Derefter kom der en flottere udgave trykt med 6 farver. Og nu blev der solgt 50.000 plakater i løbet af få år.
Desuden blev Charlotte Reih-lens forklaring trykt på engelsk i 1881 med en lille kopi af billedet. Oplaget nåede på 20 år over 100.000 eksemplarer!
Gode bibelske tekster
Nogle ønskede billedet ændret, så det passede med deres egen teologi eller opfattelse. Men Gawin ønskede at fastholde det så tæt på originalen som mulig.
– Det er let at kritisere et allegorisk billede, da ikke to sind opfatter ens. Men da billedet bygger på sunde, evangeliske bibelvers, foretrækker jeg, at det forbliver uændret, sagde han.
Fx har nogle undret sig over, at ”den fortabte søn” findes på højre side af plankeværket – og altså på den smalle side. Han går dog ikke på selve vejen. Gawin mente, at han symboliserede en kristen, der var ved at glide væk fra sin tro, men som Gud har frelst, og som faderen er parat til at modtage med åbne arme.
Og Gawin modtog adskillige breve fra mennesker, som havde vendt sig til Gud efter at have studeret billedet eller læst forklaringen.
Oplysningerne i denne artikel stammer fra Gawin Kirkhams bog ”History and Explanation of the picture ”The Broad and The Narrow Way”.
Den indeholder også Charlotte Reihlens forklaring, og er i 2018 genudgivet af Peter N. Millward og kan købes på Amazon.
Læs også: Historien om Mor Charlotte – Den Brede og den Smalle vej