Kokkelandshold besøger Blå Kors lejre

Dygtige kokke vil holde en udendørs workshop for de unge på to Blå Kors lejre. Foto: Jesper Rais

Unge på Blå Kors’ sommerlejre i Hillerød og Bording kan se frem til en stor oplevelse, når kokke fra det danske kokkelandshold kommer forbi for at lære dem at lave mad i samarbejde med dagligvarekæden Lidl.

Unge fra sårbare familier får således mulighed for at lære nye tricks og få inspiration fra nogle af landets allerbedste kokke, når kokkelandsholdet holder udendørs workshop.

Brug for inspiration

Lejrchef Sigrid Blay Steiner er sikker på, at det bliver en oplevelse, som de unge vil huske tilbage på.

”Det er utroligt fedt og dejligt at se, at et kokkelandshold har lyst til at investere tid i at være sammen med de her unge mennesker. De har brug for folk, som kan inspirere dem. Hvem ved, om der måske er en af deltagerne, som drømmer om at blive kok,” siger hun.

De Blå Kors lejre, som får besøg af Kokkelandsholdet, er for unge i alderen 13-20 år. Disse unge kommer fra familier med fx. sociale udfordringer, misbrug, sygdom eller økonomiske vanskeligheder.

Hjemmelavet mad

Det er holdkaptajnen for Kokkelandsholdet, Christian Wellendorff, der sammen med en kollega vil guide de unge gennem de to workshops. Dagens menu bliver kærnemælkskoldskål med danske jordbær og karamelliseret hvid chokolade.

”Det er vigtigt for os at udbrede kendskabet til den danske madkultur og danske råvarer. Vi vil inspirere de unge mennesker til at lave ”hjemmelavet mad” og vælge de sunde og friske råvarer frem for ”købepizzaen og kebabben”, og måske er der nogle af de unge, som får appetit på at vælge kokkeuddannelsen, det ville da være helt fantastisk!” siger Christian Wellendorf.

Samarbejde med Lidl

Dagligvarekæden Lidl sponsorerer råvarerne til workshoppen og donerer derudover 5.000 kroner til lejren i Bording og til hver af Blå Kors’ syv øvrige sommerlejre.

Lidl har gennem flere år samarbejdet med Blå Kors om at mindske madspild og gøre en forskel for udsatte mennesker i Danmark og har for nyligt indledt et samarbejde med Kokkelandsholdet.

”Det er så fantastisk, at vi kan binde de to organisationers ekspertise sammen i dette arrangement og hæve barren for vores aktiviteter med samarbejdspartnere.

Denne gang sætter vi fokus på udsatte børn og unge og giver dem nogle helt konkrete madlavningsfærdigheder til en bedre hverdag kombineret med en sjov aktivitet på deres sommerlejr. Det synes jeg er skønt, at vi kan bidrage til.”, siger Lærke Skaksen, som er CSR-chef i Lidl.

Kokkelandet besøger lejren i Hillerød på Luthersk Missions Højskole den 6. juli og lejren i Bording på Hestlund Efterskole den 16. juli.