Danskere ved for lidt om forfulgte kristne
Kirken bør tale om forfølgelse. Vi tror på både korset og opstandelsen, siger Open Doors’ generalsekretær.
Danskerne ved alt for lidt om omfanget af forfølgelsen af kristne i verden. Det skyldes dels manglende dækning i medierne, dels at emnet fylder for lidt i den kirkelige debat.
En telefonundersøgelse foretaget af Megafon for ”Tænketank for forfulgte kristne” påviser en rystende uvidenhed i befolkningen.
Selv om kristne er den mest forfulgte religiøse gruppe i verden, mener kun 29 procent af danskerne, ifølge undersøgelsen, at forfølgelse af kristne er et stort problem. Til sammenligning mener hele 44 procent af de adspurgte, at forfølgelse af muslimer udgør et stort eller endda meget stort problem.
Danskerne har generelt heller ikke kendskab til, hvor i verden kristne forfølges mest.
Et kald til kirkerne
Tænketank for forfulgte kristne, der har biskop emeritus Karsten Nissen som formand, vil nu sende en række anbefalinger til regeringen for at sætte fokus på problemet med den manglende mediedækning.
Generalsekretær i Open Doors Danmark, René Brocelius Ottesen, der selv er ressourceperson for tænketanken, erkender, at der skal informeres mere om forfulgte kristne blandt danskerne. Han vil fx også satse mere på at informere de store skoleelever.
Samtidig ser han resultatet af Megafonundersøgelsen som et symptom på, at de danske kirker er i fare for at glemme fortællingen om korset.
– Det er tydeligt, at danskerne ikke er bevidst om omfanget af de kristenforfølgelser, vi ser for øjeblikket. Forfølgelserne er en realitet for mere end 265 millioner mennesker i de 50 lande, som Open Doors monitorerer. Og tallet ser ud til at vokse, ifølge den igangværende research for 2021.
Jeg mener, det er et wakeup call til kirkerne i Danmark. Vi lever i en fredfyldt boble, hvor de forfølgelser, som typisk har kendetegnet en voksende kirke, er fraværende. Det har skabt en farlig ligegyldighed for den præmis, som forfølgelsen er for en kirke, som er relevant og som oplever vækkelse.
– Det er den ene side. I Danmark er vi formet af en kristen kulturarv; en kultur som også har en smertefortælling. Hvis ikke danskerne hører den, mister vi ganske enkelt et element i det at være dansk.
Kors-teologi
Ud fra den forståelse, at en kirke enten vil være ”forfulgt eller forført” forklarer René Ottesen:
– Vi har pligt til at italesætte forfølgelsen. Der findes ikke to kirker i verden; en, som holder ferie, og én, som bliver forfulgt. Der findes kun én kirke i verden, og den tror på korsets fortælling og opstandelsens virkelighed.
Når vore kristne trosfæller i Nigeria, Egypten, Indien eller Kina forfølges, så er det vore brødre og søstre, der lider. Vi har pligt til at italesætte det i vore gudstjenester, over for danske beslutningstagere, og til selv at engagere os i de forfulgte.
Det er min oplevelse, at fortællingen om forfølgelse er nødvendig for kirken, fordi det er korsets fortælling. Og sammen med en forfulgt bror eller søster kan man opleve sin egen korsvækkelse:
Her fortælles om smerte, sorg og død, men også om glæde, tilgivelse, tryghed og liv. Langfredag og påskemorgen træder frem i kød og blod.
Det er den fortælling, Paulus opfordrer os til at huske på til enhver tid, da det er en kraft til frelse.
I Open Doors har vi direkte adgang til de kristne, som lider og kan hjælpe med at fortælle historien og skabe et grundlag for forbøn, slutter René Ottesen.