Kurdisk kvindehær kæmpede mod ISIS
Syriske kvinder, hvoraf mange var kristne, spillede en afgørende rolle i nedkæmpelsen af terrorgruppen Islamisk Stat.
Det beskriver Gayle Tzemach Lemmon i bogen The Daughters of Kobani: A Story of Rebellion, Courage, and Justice.
I et interview med The Christian Post fortæller Gayle Tzemach Lemmon mere om ”Kobanis døtre” i den kurdiske kvindehær.
Inspirerende rollemodeller
Gayle Tzemach Lemmon, der er adjunkt og senior fellow i tænketanken Council on Foreign Relations, beskriver, hvordan militsen Kurdish Women’s Protection Units kæmpede side om side med mændenes hærenheder i det nordøstlige Syrien.
”Kobanes døtre” var således med til at bekæmpe en af historiens mest voldelige terrorgrupper, og de satte livet på spil i kampen for kvinders ligestilling og rettigheder.
– Kobanis døtre kæmpede direkte i asken efter IS’s angreb. De kæmpede fra rum til rum, fra hus til hus, og fra by til by for at mændene fra Islamisk Stat ikke skulle bringe deres værdier til andres områder, sagde Gayle Lemmon til CP.
“Jeg elsker historier, som virkelig udfordrer os, at se den ukuelighed, styrke og mod, som kvinderne omkring os har. Mange af os har døtre, mødre eller søstre, hvis mod ikke bliver anerkendt.
Det at se kvinder, som omskrev reglerne for deres egne liv og skabte en helt anderledes virkelighed for de piger, som kommer efter dem, er bare så inspirerende,” fastslog hun.
Interviewede frontsoldater
Forfatteren har tilbragt mange timer i Syrien med at interviewe unge kvinder, som selv havde kæmpet ved fronten. Både deres mod og den store respekt, som kvindemilitsen nød blandt USA’s tropper, gjorde et stort indtryk.
“Disse kvinders indsats var afgørende for USA’s allierede, Syrian Democratic Forces, som nedkæmpede ISIS. De havde stor respekt for kvindernes kampvilje,” fortalte Gayle Lemmon.
Forfatteren tilføjer, at mange af de kvinder, hun interviewede, voksede op uden særlig mange rettigheder – og da slet ikke retten til at kæmpe mod mænd.
– De viser os, at kvinder kan gøre hvad som helst, de ønsker. De kæmpede for at kunne give deres børn det, de ønskede, for at kunne fejre højtider og udøve deres tro uden fare eller modstand.
Tro, og det at være en del af noget større, kan skabe en frygtløshed, der forandrer verden, fastslår Gayle Lemmon.
David mod Goliat
Køb og salg af kvinder står centralt i ISIS’ ideologi. Men terrorgruppen blev nedkæmpet af disse undervurderede kvinder, for hvem frihed og ønsket om ligestilling stod centralt. Det er i virkeligheden historien om David og Goliat – men i dette tilfælde var David en kvinde, understreger Gayle Lemmon.
I interviewet med CP fortæller hun, hvordan hun først hørte om den kurdiske kvindehær.
”En af soldaterne fra min bog ”Ashley’s War” ringede til mig og sagde: ”Du er nødt til at komme og se det her!” På det tidspunkt var hun soldat og gjorde tjeneste i en specialenhed, der samarbejdede med disse kvinder, som bekæmpede ISIS og ledede både mænd og kvinder i kampen.
Hun sagde: ”Det er helt ekstraordinært. De vil vinde, og du er bare nødt til at se det med dine egne øjne, hvordan de tror på, at det, de gør, gør en forskel.”
Bogen om Kobanis døtre fortæller om fire kvinder, hvis liv blev forandret, og som selv forandrede de amerikanere, de arbejdede sammen med i kampen for at stoppe Islamisk Stat.
Forældre bør være stolte
CP: Hvilke historier har gjort særligt indtryk på dig?
”Jeg glemmer aldrig mit interview med en ung kvinde, som kommer fra den kristne befolkningsgruppe. Vi kom uanmeldt og tilbragte en eftermiddag sammen med hende, og hun fortalte mig, hvordan ISIS havde kidnappet kristne fra Khabur River Valley.
Hun blev så berørt, at hun slap det, hun havde i hænderne for at forsvare sit nabolag. Hun tilsluttede sig så en afdeling af Christian Women’s Protection Force (de kristne kvinders forsvarsstyrker).
Kvindens forældre var ikke begejstrede, men i kirken kom folk hen til dem og sagde, at de skulle være stolte af deres datter, som beskyttede området.
Jeg tror, at hendes forældre virkelig fik øjnene op for, hvor vigtigt det var for folk i området, at en ung kvinde fra deres egen gruppe forsvarede dem.”
Kamp imod kvindesynet
CP: Tanken om en kvindehær i Syrien går fuldstændig imod kulturen, hvor kvinder hverken er særlig synlige eller har særlig mange rettigheder.
– Netop. Jeg kommer selv fra en kulturel baggrund, hvor tanken om kvinders ligestilling vækker lidt forbløffelse. Så da jeg hørte, at der var kvinder, som både kæmpede mod ISIS og for kvinders ligestilling og politiske rettigheder, tænkte jeg: “Det er en historie, som vi bare er nødt til at kende.”
CP: Hvad angår disse historier egentlig os i Vesten?
– Jeg mener, der er to grunde.
Først og fremmest, at dette er kvinder, som bor ved fronten i kamp mod ekstremisme og ISIS, så også vi i Vesten kan være trygge. Islamisk stat har ikke noget fysisk territorie, hvorfra de kan planlægge angreb.
Disse kvinder har ikke bare sikret freden i deres egne områder; de har også gjort hele verden, inklusive USA, til et trygt sted ved at kæmpe mod mændene fra IS og opretholde presset mod dem.
Den anden grund er den, at der nu er mange kvinder, som virkelig ønsker at høre om kvinders ukuelighed og råstyrke. Disse kvinder tror fuldt og fast på, at deres indsats har vist kvinders værdi, ikke bare i deres eget område, men i hele deres region og langt udenfor denne.
Bogen handler om kvinder, som griber anledningen til at hjælpe deres lokalsamfund, deres land og folk fra hele verden, som kæmper for en tryggere fremtid, hvor enhver har retten til bruge deres Gud-givne talenter, fastslår Gayle Tzemach Lemmon.
En ”vanærende død”
Mandlige IS-krigeres forventning til livet efter døden kan dog også have været afgørende for kvindehærens succes.
I september 2014 skrev Karen Jespersen og Ralf Pittelkow i Den Korte Avis om muslimske krigeres frygt for at dø for en kvindes hånd. De nævner også flere soldater fra den kurdiske kvindehær, som beretter om den tilfredsstillelse, det er at slå et angreb tilbage, og få mændene fra Islamisk Stat til at stikke halen mellem benene.
Forfatterparret Jespersen og Pittelkow citerer også den 27-årige Tekosin fra det nordlige Irak, som ifølge AFP har sagt: ”De er mere bange for os, end for mændene. De tror, de kommer i helvede, hvis de dør for en kvindes hånd.”