Stort samarbejde da Palau talte i Forum i 1988

Fra den 26. april 1988 talte Luis Palau ved en stor fælleskirkelig kampagne i Forum i København.

Det var første gang siden Billy Grahams kampagne i 1965 i Forum, at kristne fra frikirkerne, Luthersk Mission og mange missionshuse og folkekirke-menigheder gik sammen om en fælles stor evangelisations-kampagne.

Så skøngt lød det 500 medlemmer store kampagnekor her fra alle kirker. 

– Det tværkirkelige er normalt ikke vores kop te, sagde daværende redaktør på Luthersk Missions blad Missionsvennen, Birger Reuss Schmidt.

– Men det må kunne lade sig gøre en gang hvert 25. år at gå sammen om en fælles kampagne. Og hvis vi skal råbe millionbyen op, så må vi stå sammen, sagde Birger Reuss Schmidt, LM.

Man havde valgt en taler, som kunne forene de evangeliske kristne. Billy Graham havde på det tidspunkt udset Palau til at være sin efterfølger. Ligesom Billy Graham forkyndte Palau kun det grundlæggende kristne budskab – og fx ikke den karismatiske side.

Alligevel holdt Indre Mission sig officielt udenfor til stor skuffelse for mange lokale IM’ere, som selv vovede at gå med. Samarbejdet gik da også over al forventning.

Pludseligt dødsfald

Formanden for kampagnen var Alfred Lorenzen, datidens store pinseleder i Skandinavien. Han var bredt respekteret. Men umiddelbart før kampagnen døde han pludselig, kun 49 år gammel.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Det viste sig, at han havde en svulst på hjernen. Selv BT skrev om det. Begravelsen foregik i den stopfyldte Helligåndskirken, som sognepræst Gurli Vibe Jensen stillede til rådighed. Og begravelsen varede over 6 timer og blev bagefter beskrevet som en opstandelsesfest.

Jørgen Mortensen fra Apostolsk Kirke overtog formandsskabet og ledte kampagnen sammen med et forretningsudvalg, hvor de øvrige bl.a. var pinsepræst Mogens Videbæk, LM-leder Birger Reuss og sognepræst Jørgen Eilsgaard Rasmussen.

Mere evangelisation

Det var Jørgen Mortensen, der i 1985 – hvor han tolkede for Palau i Randers – havde den første kontakt, som førte til kampagnen.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



– Forberedelserne omkring kampagnen har været en god træning og motivation for menighederne og den enkelte for at være med i evangelisation, sagde Jørgen Mortensen i Udfordringen.

Og Mogens Videbæk mente, at mange nu ville få øjnene op for, at det er nødvendigt med udadvendt evangelisation.

Leon Have Thomsen var kampagneleder, bistået af bl.a. Jesper Kurdahl Larsen – søn af Mogens Larsen, der havde været kampagneleder, da Billy Graham var i forum i 1965.

450.000 indbydelser blev delt ud til husstande i Københavns-området og Nordsjælland. Og i de deltagende menigheder uddannede man rådgivere, som kunne tale med de mange mennesker, man håbede på ville tage imod Jesus ved møderne.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



5.000 hver aften

Hver aften var Forums ca. 5.300 sæder fyldt. Der var mange kristne til stede, men også nysgerrige fra byen. Et kampagnekor med 500 sangere fra alle menigheder sørgede for en festlig stemning, hvor bl.a. Elsebeth Nolsøe var solist. Og Leon Have var som tolk fantastisk til at følge Luis Palaus hurtige forkyndelse. Hundredevis hjalp til som mødeværter, chauffører og som vagter.

Forlaget Scandinavia udgav to af Palaus bøger. Det nystartede Københavns Kristne TV udsendte møderne i den følgende uge.

Udfordringen bakkede selvfølgelig op ved en masse omtale. Daværende redaktør Bent Dahl og medarbejderne udgav flere ekstra numre i ugen.

Pressen blev positiv

Selv blev jeg udlånt som pressemand til kampagnen. Jeg skulle bl.a. sørge for, at TV og fotografer ikke gik for tæt på dem, der gik frem til forbøn.

Vi holdt også et pressemøde med den iltre og charmerende sydamerikaner. Jeg havde forberedt en masse sagligt materiale til pressen, men nogle var mere optaget af, hvad Luis Palau fik i løn.

Deres fordom var, at den slags gjorde man kun for pengenes skyld… Men han fik nu bare en almindelig lederløn.

Kampagnen fik faktisk en masse positiv omtale, selv om vi dengang var oppe imod den benhårde og kritiske kulturradikalisme. Berlinske bragte en positiv helside med et hjerte og overskriften:

Jesus gør glad. Og Politikens og Jylland-Postens omtaler var også fair. I DR-tv talte man som sædvanlig arrogant og nedgørende om ”den form for kristendom”, bortset fra en reklamemand, der var meget imponeret over, hvor ”professionel” kampagnen var organiseret.

Møderne sluttede med et fakkeltog til Rådhuspladsen, som 1500 deltog i.
530 nye kristne lod sig registrere, efter at de gik frem og tog imod Jesus. Jeg var dybt imponeret og glad, men en ældre kristen, som havde oplevet vækkelse i udlandet sagde: ”Det regner ikke endnu, det drypper kun lidt.”

Men mange flere blev styrket i troen. Kampagnen fik gode følgevirkninger. Medierne skrev om Gud. Og den hårde modstand imod levende kristendom blev brudt – for en tid.

Læs også Leder Klumme Her

Hør musik af det store kampagnekor her.