Tankevækkende film: Don’t look up!

Af Henri Nissen, Ansvarshavende redaktør.

”I vil allesammen dø!” råber den kvindelige forsker Kate Dibiasky ud på tv-skærmene i det ellers så hyggelige morgen-tv program.

Kate har opdaget en 9 km lang komet, og beregningerne viser, at den om 6 måneder vil ramme jorden og ødelægge alt liv.

Sammen med sin kollega, Dr. Mindy, forsøger hun at fortælle verden om den truende katastrofe.

En uvelkommen nyhed

Først opsøger de USA kvindelige præsident, som er mere optaget af det kommende midtvejsvalg, og derfor ikke ønsker, at den triste nyhed kommer ud.

Herefter forsøger de med en stor avis i New York, som igen lukker sagen, da andre forskere påpeger, at der er nogle få promillers chance for, at kometen ikke rammer jorden. (Kritiske journalister går typisk mere op i detaljer end i det overordnede billede.)

Kate Dibiasky spilles af Jennifer Lawrence og Dr. Mindy af Leonardo DiCaprio.

Herefter får Kate (spillet af Jennifer Lawrence) og Dr. Mindy (spillet af Leonardo DiCaprio) en chance på den nævnte morgen-tv kanal.

Nu skal sandheden endelig fortælles. Men de to forskere bliver hele tiden afbrudt af værternes smarte bemærkninger.

Og den overfladsike stemning gør det svært at få sagt noget seriøst. Men så er det, at Kate eksploderer og råber, at de alle skal dø!


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Uligevægtig?

De to overfladiske værter på et program, der ligner Morgen-tv og Aftenshowet spilles af Kate Blanchet og Teler Perry.

Det får imidlertid den modsatte virkning. Nu betragtes Kate som en uligevægtig person, og der bliver kommenteret på Facebook og lavet komiske billeder af hende.

Folk vil ikke høre de dårlige nyheder. De er mere optaget af at kommentere hendes opførsel og svenskerhår.

…og imens nærmer kometen sig jorden med stor fart…

Scenerne, som her er beskrevet, er ikke fra virkeligheden, men fra filmen ”Don’t Look Up!” (Se ikke op!)


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Hvordan det ender, skal jeg naturligvis ikke røbe.

Filmen er som de fleste nye film desværre ikke fri for dårligt sprog, men til gengæld er der moral i den. Den afslører nemlig den overfladiske verdslige moral. Det er meget tankevækkende. Måske specielt for os kristne…

Der ER en katastrofe forude

Som kristne véd vi – eller burde vide – fra Bibelen og Jesus’ egne ord, at der ER en katastrofe forude for jorden og meneskene.

Ikke på grund af kometer, UFO’er, global opvarmning, tsunamier, virusser eller andre meget omtalte trusler. Men på grund af oprøret imod Gud.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Alt er forudsagt i Bibelen. Hvad der sker nu er, hvad Jesus kalder ”fødselsvéer” før verdens ende og genfødsel.

Det vil ende galt for dem, der ikke tager imod Guds frelsesplan. Jo, der er et liv efter døden. Men det er ikke helt sandt, når nogen pop-prædikanter siger: ”Det ender godt” – for der er desværre både frelse og fortabelse.

Så der er virkelig grund til advarsel og omvendelse.

Men ligesom i filmen er det svært at trænge igennem med et alvorligt budskab.

Hvis nogen fortæller det på en desperat måde, som Kate i filmen, så er man ret sikker på at blive betragtet som fanatisk, ja sindsyg. Og ignoreres.

Men Jesus sagde: ”Look Up!”

Filmen hedder ”Don’t Look Up!” (se ikke op!) Det bliver nemlig præsidentens og andre politikeres slagord.

Jesus siger det modsatte: ”Kig opad! Jeres forløsning er nær!”

Hvis du tror på Jesus og følger ham, så skal du ikke se frem til at få en 9 km komet i hovedet. Tværtimod lover Bibelen os, at vi skal møde Ham i skyen og blive forvandlet af Hans herlighed, før Dommedag kommer over jorden.

Hvis du ikke tror på Jesus, så er situationen derimod meget alvorlig. Skynd dig at vende om, mens der er tid.

Al synd – som verden er så glad for og ligefrem gør en dyd ud af – skiller os i virkeligheden fra relationen til Gud. Derfor bliver vi nødt til at gøre op med det forkerte i vores liv.

Jo, vi kan virkelig få Guds tilgivelse for alt. Men hvis vi ikke skal falde tilbage, så har vi også brug for Guds kraft til at modstå det onde omkring os – og i os. Og Helligånden til at vejlede os om sandheden.