Ny bog sætter fokus på gode rammer i kirken for børn med særlige behov
Mange kirker og børnekirkeledere kender formentlig til, at det nogle gange kan være en udfordring at holde styr på børnene eller fange deres opmærksomhed. I nogle tilfælde kan det skyldes manglende viden om børn med særlige behov, mener Dorte Linde, der selv er børnekirkeleder og nu har skrevet en bog om emnet.
Urolige børn, ængstelige børn eller vrede børn. I kirkeligt børnearbejde landet over mærker man den generelle tendens med, at der kommer flere og flere børn med særlige behov i Danmark. Hvor skolerne har professionelle medarbejdere og får tilført ressourcer til opgaven, er billedet ofte et andet i det kirkelige børnearbejde. Her er det måske et par frivillige med først og fremmest masser af hjertevarme, som står for børneklubber eller børnekirker.
Brug for redskaber
”Jeg tror, der er mange frivillige og ansatte i kirkeligt børnearbejde, som savner redskaber til at inkludere børn med særlige behov på en god måde,” siger Dorte Linde, som er børnekonsulent i Bykirken i Odense. ”Det skulle nødigt være sådan, at man som børnemedarbejder håber på, at bestemte børn ikke dukker op, når man er ansvarlig for et arrangement,” siger hun.
Dorte Linde har derfor skrevet den lettilgængelige bog ’Børn med særlige behov i kirkeligt børnearbejde’, hvor hun trækker på essensen af mere end 20 års erfaring med børn med særlige behov – dels som underviser på specialområdet i folkeskolen og dels om familieplejer.
De tre F’er: Foran, Forberedelse og Forståelse
Dorte Linde kender til flere familier, som oftere og oftere bliver hjemme fra kirkelige arrangementer, fordi de oplever, at det er svært for deres børn at være en del af børnegruppen. ”Ofte skal der dog ikke så meget til, for at det bliver en bedre oplevelse for børn med særlige behov,” siger Dorte Linde og tilføjer: ”Man kan komme langt med de tre F’er: Foran gennem forberedelse og forståelse.”
Ifølge Dorte Linde er det vigtigt, at man allerede i forberedelsen tænker de særlige behov med ind.
”Det kræver, at man forstår de særlige behov, det enkelte barn har. Ikke alle børn synes, det er fedt med konkurrencer, udendørs aktiviteter eller organiseret kaos. Det kan man med fordel være opmærksom på,” forklarer hun og fortsætter:
”Det er også en god idé på forhånd at kommunikere til forældrene om dagens program og om hvilke medarbejdere, der er ansvarlige. Det fjerner meget af den usikkerhed, der er som gift for en række børn med særlige behov.”
Konkrete råd og tips
I sin bog har Dorte Linde ikke fokus på diagnoser, men på enkelte og meget konkrete tips, som er lette at gå til for enhver børnemedarbejder.
”Jeg er selv en del af en mellemstor dansk frikirke, hvor vi er flere end 20 børnemedarbejdere, men jeg har bestræbt mig på at gøre bogen brugbar for alle, som er aktive i kirkeligt børnearbejde, så den både er relevant for den børnemedarbejder, der sidder som eneste voksne sammen med en gruppe børn uge efter uge, og for de børnemedarbejdere, der ligesom jeg selv har en række andre medarbejdere at arbejde sammen med,” siger hun.
Også brugbar for forældre
Forældre vil også kunne få god gavn af bogen, mener Dorte Linde.
”En del af rådene vil også være brugbare ind i en familiesammenhæng. Hvis man føler sig lidt på bar bund i forhold til et barn med særlige behov, vil man formentlig finde et eller flere råd, som vil være hjælpsomme i hverdagen.” Ud over bogen tilbyder Dorte Linde også sparring, workshops og foredrag i forbindelse med børn med særlige behov.
”I kirkeligt børnearbejde hverken kan eller skal vi være behandlere eller professionelle – så der er naturligvis en begrænsning. Men vi kan gøre forholdsvis meget for mange børn gennem små og enkelte ting, og det vil jeg gerne bidrage til,” understreger hun.
Bogen hedder ’Børn med særlige behov i kirkeligt børnearbejde’ og kan købes hos ProRex Forlag.