Fri danske kvinder fra det onde

Af Iben Thranholm

Mord, uhyggelige og blodige detaljer fra drab, voldtægt og profiler af psykopatiske og følelseskolde drabsmænd. Der er sager, som mange danske kvinder er voldsomt optaget af. I toppen af listen over mest lyttede podcast ligger en stribe af programmer om drabsager. Her er særligt den genre, som kaldes true crime, hvor historierne ikke er opdigtede, men fra det virkelige liv, eksploderet. En analyse, som DR Analyse lavede i 2020, viser, at det er kvinderne, som lytter. True crime-podcasten ”Mørkeland” er den mest lyttede podcast i 2023 på tjenesten Spotify. 9 ud af 10 lyttere er kvinder, vurderer værterne, som selv er kvinder.

Også på Netflix er tv-dokumentarer om mordsager og ondsindethed den genre, som tiltrækker flest seere. Dertil kommer det store antal af krimiromaner, hvor forfattere som Sara Blædel og Jussi-Adler Olsen har kronede dage med deres evne til at beskrive, hvor onde mennesker kan være. Og selvom man ikke skulle tro det i en tid, hvor kvinder er meget opmærksomme på krænkelser fra mænd, så er de fleste af dem, der ser voldsporno, faktisk også kvinder.

Hvad handler den voldsomme fascination af det onde i vores tid om? Og hvorfor er det kvinderne, som ikke kan få nok af rædsler og drabssager? Heidi Philipsen, der er lektor i medievidenskab på Syddansk Universitet, siger i en artikel i Kristeligt Dagblad, at det handler om, at kvinder bruger historierne om de virkelige drabssager som en måde at træne deres reaktion, hvis de engang skulle stå i en farlig situation.

For det meste er det jo netop kvinder, der bliver dræbt i true crime-fortællinger. Det er et fænomen, som kaldes playfighting. At kvinder lytter til true crime historierne, fordi de føler sig udsatte i samfundet, rummer næppe hele forklaringen. Når så mange kvinder i dag er så optagede af at dykke ned i ondskabens mørke og dens natur, handler det måske snarere om en søgen efter sandheden, som har taget en destruktiv drejning.

Hvad, der er karakteristisk for mange true crime historier, er, at de gennem baggrundshistorier forsøger at forklare, hvorfor gerningsmanden endte med at handle, som han gjorde. Ved at trevle hans liv op, forklares hvordan en morder bliver skabt. I en tid, hvor traditionelle sandheder om godt, og ondt er i opløsning, og hvor moral og etik er noget, som er lagt over den til enkelte, bliver historier om forbrydelser til en jagt på sandhed.

Hvem er vi mennesker? Hvad rummer et menneske? Hvad er sandheden om godt og ondt? Hvis man skal se interesse for ondskab som mere end en perverteret form for underholdning, må det handle om søgen efter mening og moral i en kultur, som har mistet det grundlag, den engang stod på. At prøve at forstå det onde som en vej til at kunne navigere i verden er en farlig leg.

Vi kommer aldrig til at forstå ondskab. Den er et mysterium. I stedet risikerer vi selv at blive smittet af det onde. Vi ender med at se enhver næste som en potentiel morder. Det avler mere ondskab og mistro. Af samme grund opfordrer Bibelen adskillige steder til at afsky det onde og holde sig til det gode. Det råd vil jeg give videre til danske kvinder.